تطوير محتوى مناهج الأحياء بالمرحلة الثانوية في ضوء معايير الجيل القادم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
استهدف البحث الحالي تطوير محتوى مناهج الأحياء بالمرحلة الثانوية في ضوء معايير الجيل القادم لتنمية مهارات التفکير عالي الرتبة لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن التساؤلات التالية:
1- ما معايير علوم الجيل القادم (NGSS) التي ينبغي تضمينها في مناهج الأحياء بالمرحلة الثانوية ؟
2- مامدى تضمين محتوى مناهج الاحياء بالمرحلة الثانوية المطبقة حاليًا لمعايير علوم الجيل القادم؟
3- ما منهج الأحياء المطور في ضوء معايير علوم الجيل القادم (NGSS) ؟
4- ما فعالية تدريس منهج الأحياء المطور في ضوء معايير علوم الجيل القادم (NGSS) في تنمية التحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي ؟
5- ما فعالية تدريس منهج الأحياء المطور في ضوء معايير علوم الجيل القادم (NGSS) في تنمية مهارات التفکير عالي الرتبة لدى طلاب الصف الأول الثانوي ؟
وقد اتبع البحث المنهج التجريبي، وتکونت العينة من (30) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة سندوب الثانوية بنات بالمنصورة، وقد أعدت الباحثة مواد البحث وأدواته والمتمثلة في: استبيان لتحديد معايير علوم الجيل القادم، وأداة تحليل محتوى مناهج الأحياء بالمرحلة الثانوية  في ضوء معايير العلوم للجيل القادم، ودليل المعلم لتدريس "باب توارث الصفات" المطور، وکراسة نشاط، وکتاب للطالب، واختبار تحصيلي، واختبار مهارات التفکير عالي الرتبة، وتم تطبيقهما بعد التحقق من صدقهما وثباتهما، واستغرق تطبيق التجربة سبعة أسابيع شملت التهيئة للتجربة، وتطبيق أدوات البحث، وتمت معالجة النتائج إحصائيًا .
وتوصل البحث للنتائج إلى: حاجةمناهجالأحياء بالمرحلةالثانوية للتطوير في ضوء معايير علوم الجيل القادم، بالإضافة إلى فعالية محتوى منهج الأحياء المطور للصف الأول الثانوي في ضوء معايير علوم الجيل القادم في تنمية مستوى تحصيل الطلاب، وتنمية مهارات التفکير عالي الرتبة، وفي ضوء هذه النتائج أوصى البحث بضرورة اهتمام القائمين بتأليفوتطويرکتب العلومبتبني معاييرالعلوم للجيلالقادم، ومهارات التفکير عالي الرتبة فيبناء وإعدادالمناهج في جميع المراحل الدراسية .
Abstract
The present research aims to develop the content of high-school biology curricula in accordance with the next generation's standards for developing high-level thinking skills among high school students. This goal is accomplished through answering the subsequent questions:
1- What NGSS standards should be involved in high school biology curricula?
2- How long is the content of the high school biology curriculum currently applied to NGSS standards included?
3- What is the biology approach developed in light of the next generation science standards (NGSS)?
4-How effective is teaching the advanced biology curriculum in light of NGSS standards in the development of academic achievement among first-graders?
5- How effective is teaching the advanced biology curriculum in light of NGSS standards in developing high-level thinking skills among first-graders?
The study followed the experimental curriculum. The sample comprised of (30 schoolgirls) first-grade high school students at Sandub High School for girls in Mansoura City. The materials and tools involved: a questionnaire to determine the criteria for the science of the next generation (NGSS), a tool for evaluating the content of the biology curriculum considering science standards for the next generation, an instructor's guide to teach the developed chapter (inheritance of qualities), an activity manuscript, a student book, a learning test, a high-level thinking skills test.The tests were applied after verifying their sincerity and reliability. The application of such experiment took seven weeks including the preparation and the application of research tools. The obtained results were statistically processed. 
The development of the high- school biology curricula according to NGSS is highly recommended, the effectiveness of the developed content of the first-grade biology curriculum enhanced the student’s achievement, and the improvement of high-level thinking skills is obtained.
The development of science curricula (the construction and preparation) according to the science standards of the next generation enhances high-level thinking skills. The present study recommends the assessment of the science curricula consistent with the recent biological, technological and educational innovations.

الكلمات الرئيسية