متطلبات تطوير المدارس الثانوية بمحافظة جدة في ضوء مفهوم المدرسة المجتمعية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر أبعاد المدرسة المجتمعية ومتطلبات تطوير المدارس الثانوية بمحافظة جدة في ضوء مفهوم المدرسة المجتمعية من وجهة نظر قادة المدارس والمعلمين.
وتحقيقاً لأهداف الدراسة استخدم الباحث منهجاً کمياً، وقام الباحث ببناء وتطوير استبانة مکونة من محورين رئيسين،هما:
المحور الأول: واقع توافر أبعاد المدرسة المجتمعية، ويتکون من (27) عبارةً مقسمةً على أربعة أبعاد. أما المحور الثاني: متطلبات تطوير المدارس الثانوية بمحافظة جدة في ضوء مفهوم المدرسة المجتمعية، ويتکون من (21) عبارةً مقسمةً على ثلاثة أبعاد، وقد تم اختيار عينة الدراسة بطريقة العينة المتاحة.
قد توصلت الدراسة إلى نتائج، کان من أهمها: أن (قدرة المدرسة على الإستخدام الأمثل لمصادر أو موارد المجتمع المحلي) کأحد أبعاد المدرسة المجتمعية جاء في الترتيب الأول ، يليه في الترتيب الثاني بعد (الشراکة في  العمل التطوعي وخدمة المجتمع)،وفي الترتيب الثالث جاء بعد (مشارکة المدرسة وأولياء الأمور والمجتمع المحلي في إعداد البرامج التعليمية والنشاطات المختلفة)،وفي الترتيب الأخير جاء بعد (التنوع في الخدمات التربوية)،وجميعها بدرجة توافر (متوسطة).وما يتعلق بإجابة السؤال الثاني جاءت المتطلبات المادية لتطوير المدارس الثانوية بمحافظة جدة في ضوء مفهوم المدرسة المجتمعية في الترتيب الأول،بدرجة موافقة (عالية جداً)،ومن أبرز المتطلبات المادية"بناء نظام إلکتروني فاعل لتسهيل التواصل بين المدرسة والمجتمع المحلي".يليها في الترتيب الثاني المتطلبات البشرية بدرجة موافقة(عالية)،ومن أبرز المتطلبات البشرية"تدريب قادة المدارس على تبني الأساليب الإدارية الداعمة للشراکة المجتمعية".
وفي الترتيب الأخير جاءت المتطلبات التنظيمية،بدرجة موافقة (عالية).ومن أبرز المتطلبات التنظيمية "منح قادة المدارس المزيد من الصلاحيات التي تعزز التحول نحو المدرسة المجتمعية".
وفي ضوء نتائج الدراسة توصل الباحث لعدد من التوصيات،أهمها:بناء نظام متکامل للمدرسة المجتمعية، يقوم عليه خبراء ومتخصصون في المجال.
الکلمات المفتاحية : المدرسة المجتمعية ، المدارس الثانوية
 
Abstract:
The study aimed to identify the availability of community school dimensions, and requirements for the development of secondary schools in Jeddah governorate in light of the concept of community school from the point of view of school leaders and teachers.
To achieve the aims of the study, the researcher used a quantitative approach, and he built and developed a questionnaire consisting of two main axes:
The first axis is: The reality of the availability of community school dimensions, which consists of (27) phrases divided into four dimensions.
The second axis is: Requirements for the development of secondary schools in Jeddah governorate in light of the concept of community school, which consists of (21) phrases divided into three dimensions, the sample of the study was selected by the available sample method.
The study reached results, the most important of which were: That (the ability of the school to make the best use of the resources of the community) came in the first as one of the dimensions of the community school, next comes in second arrangement (partnership in volunteering and community service), in the third arrangement (the participation of the school, parents, and the local community in preparing educational programs and various activities), and followed in the last arrangement  (diversity in educational services), all are available at a (medium) degree.
With regard to the second axis: the physical requirements for developing secondary schools in Jeddah governorate in light of the concept of a community school in the first arrangement with degree of approval (very high), one of the most important physical requirements is "building an effective electronic system to facilitate communication between the school and the community", next comes in second arrangement the human requirements with degree of approval (high), one of the most prominent human requirements is "training school leaders to adopt management methods that support community partnership."
And in the last arrangement came the regulatory requirements with degree of approval (high). One of the most prominent regulatory requirements is "giving school leaders more powers to promote the transition to community school."
In light of the results of the study, the researcher reached a number of recommendations, the most important of them: Building an integrated community school system, led by experts and specialists in the field.
Keywords: Community School, High School.

الكلمات الرئيسية