فعالية برنامج قائم على المدخل القصصي لتنمية الذکاء الأخلاقي لدى الصم من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص
استهدف البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج قائم على المدخل القصصي في تنمية الذکاء الأخلاقي المتمثل في: (التعاطف، والضمير، والضبط الذاتي، والاحترام، والعطف، والتسامح، والعدالة) لدى الصم من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي.  وتکونت عينة البحث من (20)  تلميذًا أصمًا منهم (8 ذکور و12 إناث) بمرحلة التعليم الأساسي، ممن لديهم فقدان شديد في السمع (أکثر من 90 ديسيبل) بمدرسة الأمل للصم بالمنصورة بمحافظة الدقهلية، وقد تراوحت أعمارهم ما بين (12- 15) عامًا، بمتوسط عمر زمني (13.65)، وانحراف معياري (1.182)، وهؤلاء التلاميذ يمثلون مرحلة عمرية واحدة، وهي مرحلة المراهقة المبکرة، وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين متکافئتين (تجريبية وضابطة) وتشمل کل مجموعة (10) من التلاميذ الصم منهم (4 ذکور و6 إناث). واشتملت أدوات البحث على مقياس الذکاء الأخلاقي للتلاميذ الصم(إعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على المدخل القصصي لتنمية الذکاء الأخلاقي للتلاميذ الصم(إعداد الباحثة). واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار مان– ويتنى، واختبار ويلکوکسون لإشارة الرتب. وتوصلت نتائج البحث إلى فعالية البرنامج القائم على المدخل القصصي في تنمية الذکاء الأخلاقي لدى عينة الدراسة.
الکلمات المفتاحية: المدخل القصصي، الذکاء الأخلاقي، الصم.
Abstract
This study aims to identify the effectiveness of a program based on storytelling for the development of moral intelligence represented in (empathy, conscience, self-control, respect, kindness, tolerance, and fairness) among deaf students in the primary stage. The study sample consists of 20 deaf students including 8 males and 12 females who have severe hearing impairment (more than 90 decibels) in the primary stage at Al-Aml school for the deaf in Mansoura City – Dakahlia Governorate where their ages ranged between 12 -15 with (13.65) as an average age and with (1.182) as a standard deviation and those students represent a unified age stage which is early teenage, and the sample has been randomly divided into two equal groups: an experimental one and a control one with 10 students each; 4 males and 6 females. The study tools included: the scale of the moral intelligence of deaf students (prepared by the researcher), a program based on storytelling for the development of moral intelligence for the deaf (prepared by the researcher). In so doing, the researcher has utilized the Mann–Whitney U test, The Wilcoxon signed-rank test. Finally, the research results have concluded the effectiveness of a program based on storytelling for the development of moral intelligence of study sample.
Key words: storytelling, moral intelligence, deaf.

الكلمات الرئيسية