دور مؤسسات التربية اللانظامية فى تنمية القيم لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص
هدف البحث إلى إلقاء الضوء على دور مؤسسات التربية اللانظامية فى غرس القيم لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى، واعتمد البحث على المنهج الوصفى، وتناول البحث الإطار المفاهيمى للقيم (مفهومها،أهميتها،أهدافها)، والمعوقات التى تحول دون قيام مؤسسات التربية اللانظامية فى تنمية القيم، والمتطلبات التى تساعد فى تفعيل دور بعض مؤسسات التربية اللا نظامية فى تنمية القيم لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسى.وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج من أهمها أن القيم هى المبادئ التى تحدد سلوک الفرد، وترسم له الطريق السليم الذى يقوده إلى أداء دوره فى المجتمع ، وهى السياج المنيع الذى يحميه من الوقوع فى الخطأ، ويحول بينه وبين ارتکاب أى عمل يتنافى مع أخلاقه.وأن المرحلة الإعدادية مرحلة هامة، فلها دور فعال بإسهامها في تنمية الشخصية، وإکساب القيم.ويمکن أن تعمل مؤسسات التربية فى تناغم على تنمية القيم، وأوصى البحث بضرورة تعاون المؤسسات التربوية على غرس القيم لدى التلاميذ، وتعليمهم العبادات والمعاملات. ولابد من تکاتف الجهود لتحصين أنفسنا وحماية هويتنا من العولمة التى تهدد حياتنا، وتعمل على طمس مقومات الهوية الإسلامية.
Abstract
The research aimed at shedding light on the role of informal educational institutions in instilling values among students of the second cycle of basic education. The research is based on the descriptive approach and it addressed the conceptual framework of values (their notion, importance and objectives), the obstacles that prevent the informal educational institutions from developing values and the requirements that help in activating the role of some informal educational institutions in developing values among students of the second cycle of basic education. A set of results has been reached, the most important of which is that values are the principles that determine the behavior of the individual and chart the right way that leads him to perform his role in society. They are the impregnable fence that protects him from falling into error, and prevents him from committing any act that contradicts his morals. The preparatory stage is an important stage, as it has an effective role in contributing to the development of the personality and the acquisition of values. Educational institutions can work in harmony to develop values. The research recommended the need for educational institutions to cooperate in instilling values in students and teaching them worship and transactions. It is necessary to join efforts to fortify ourselves and protect our identity from globalization that threatens our lives and obscures the foundations of Islamic identity

الكلمات الرئيسية