" فعالية استخدام المنصة التعليمية التفاعلية (Edmodo) في تنمية مهارات حل المشکلات والاتجاه نحو مادة البيولوجي لدي طلاب المرحلة الثانوية بمدارس (STEM)"

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلي تنمية مهارات حل المشکلات والاتجاه نحو مادة البيولوجي لدي طلاب المرحلة الثانوية بمدارس STEM باستخدام المنصة التعليمية التفاعلية (Edmodo) ، والتي مَثّلت مادة المعالجة التجريبية ؛ حيث تم استخدامها کمتغير مستقل مع عينة من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدارس STEM للعام الدراسي 2018/2019م من مدرسة المتفوقين في العلوم والتکنولوجيا بمحافظة کفر الشيخ کمجموعة تجريبية وتکونت من (45) طالب وطالبة، في حين تم استخدام الطريقة المتبعة بمدارس STEMمع عينة ضابطة من نفس المدرسة تکونت من (45) طالب وطالبة أيضاً. وتضمنت أدوات البحث کلاً من: اختبار مهارات حل المشکلات، ومقياس الاتجاه نحو مادة البيولوجي وکلاهما من إعداد الباحثة.وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة مع تطبيق القياسين القبلي والبعدي لأدوات البحث علي مجموعتي البحث. وتمت معالجة البيانات بعد التطبيق القبلي والبعدي لأدوات البحث من خلال استخدام برنامجSPSS, version 22.00  وتم حساب المتوسطات والانحرافات المعيارية کما تم استخدام اختبار "ت" لحساب الفروق بين متوسطات درجات المجموعتين ، ولقياس حجم تأثير إستراتيجية التعلم باستخدام المنصة ( Edmodo)  قامت الباحثة بإستخدام معادلة مربع إيتا h2 ، کما تم استخدام ( معامل ارتباط بيرسون) لحساب معامل الارتباط بين أداتي البحث. وعليه فقد أسفرت نتائج البحث عن الآتي وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي 0.05 في کل من اختبار مهارات حل المشکلات ومقياس الاتجاه نحو مادة البيولوجي لصالح المجموعة التجريبية ، وأسفرت أيضاً عن وجود تأثير لاستخدام المنصة التعليمية التفاعلية Edmodo في تنمية مهارات حل المشکلات والاتجاه نحو مادة البيولوجي لدي عينة البحث ، کما وٌجدت علاقة ارتباطية موجبة بين نتائج الأداتين في الأداء البعدي لکلا المجموعتين التجريبية والضابطة.
الکلمات المفتاحية :
المنصة التعليمية التفاعلية إدمودو  (Edmodo)-  مهارات حل المشکلات - الاتجاه نحو مادة البيولوجي - علم البيولوجي – STEM.


Abstract
The current research aimed to develop problem-solving skills and the attitude towards biology among secondary school students in STEM schools using the interactive educational platform (Edmodo), which was represented as the experimental treatment subject; Where it was used as an independent variable with a sample of second-year secondary students in STEM schools for the academic year 2018/2019 from the School of Excellence in Science and Technology in Kafr El-Sheikh Governorate as an experimental group that consisted of (45) students, while the method used in STEM schools was used with a control sample of The same school consisted of (45) students as well. The tools of the research included: a test of problem-solving skills, and a scale of attitude towards biology, both of which were prepared by the researcher. The descriptive analytical approach and the semi-experimental approach with the experimental and control groups were used, with the application of the pre and post measurements of the research tools on the two research groups.  The data was processed after the pre and post application of the research tools through the use of the SPSS, version 22.00 program, and the averages and standard deviations were calculated, and the "t" test was used to calculate the differences between the mean scores of the two groups, and Using the Eta square equation h2 to measure the impact of the learning strategy using the platform (Edmodo), and (Pearson correlation coefficient) was used to calculate the correlation coefficient between the two research tools. Accordingly, the results of the search for the following resulted in: the presence of statistically significant differences at the level of 0.05 in both the problem-solving skills test and the scale of attitude towards biology in favor of the experimental group, and also resulted in the presence of an effect of using the interactive educational platform Edmodo in developing problem-solving skills and attitude towards biology among the research sample, and a positive correlation was found between the results of the two tools in the post test of both the experimental and control groups.
key words:  Educational platform - Problem solving skills - Attitude towards biology - Biology – STEM.

الكلمات الرئيسية