تطوير منهج الفيزياء في ضوء مدخل التعلم الوجداني الاجتماعي وفعاليته في تنمية مهارات اتخاذ القرار في الفيزياء لدى طلبة المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
استهدف البحث تطوير منهج الفيزياء في ضوء أبعاد التعلم الوجداني الاجتماعي لتنمية مهارات اتخاذ القرار في الفيزياء لدي طلبة المرحلة الثانوية، وتکونت عينة البحث من (60) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي؛ عبارة عن (30) طالبة من مدرسة الثانوية بنات تمثل المجموعة التجريبية, وعدد (30) طالبة تمثل المجموعة الضابطة من مدرسة جيهان السادات الثانوية بنات.
ولتحقيق أهداف البحث تم بناء قائمة بأبعاد ومؤشرات التعليم الوجداني الاجتماعي (SEL)؛       (Social Emotional Learning) واستخدمت أسلوب تحليل محتوي منهج الفيزياء بالمرحلة الثانوية لتحديد مدى توافرها، وتم بناء إطار عام لمنهج الفيزياء للصفوف الأول والثاني والثالث الثانوي. وتم بناء واعداد وحدة الحرکة الدائرية وإعداد اختبار مهارات اتخاذ القرار في الفيزياء والمکون من خمسة أبعاد تمثلت في: فهم المشکلة، تحديد الهدف، دراسة البدائل المطروحة، ترتيب البدائل حسب الأفضلية، اختبار البديل الأفضل. وبعد التطبيق أسفرت النتائج عن فعالية المنهج المطور في تنمية مهارات اتخاذ القرار في الفيزياء لدي طلبة المجموعة التجريبية.
Abstract
The research aimed to develop the physics curriculum in the light of the dimensions of social emotional learning to develop decision-making skills in physics for secondary school students. The research sample consisted of (60) first-year secondary students; It consists of (30) female students from the secondary school for girls representing the experimental group, and the number (30) female students representing the control group from the Jihan Al-Sadat High School for girls.
To achieve the objectives of the research, a list of dimensions and indicators of social emotional education (SEL) was built, and the method of analyzing the content of the physics curriculum at the secondary stage was used to determine its availability, and a general framework for the physics curriculum was built for the first, second and third secondary grades. The circular motion unit was built and prepared, and the decision-making skills test in physics was prepared, which consisted of five dimensions: understanding the problem, determining the goal, studying the alternatives presented, arranging the alternatives according to preference, and testing the best alternative. After the application, the results showed the effectiveness of the developed curriculum in developing decision-making skills in physics among the students of the experimental group.

الكلمات الرئيسية