فعالية برنامج تدريبي تخاطبي في خفض المصاداة وأثره على التواصل اللفظي لدى أطفال اضطراب التوحد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص :
هدفت الدارسة إلى الکشف عن فعالية برنامج تدريبي تخاطبي في خفض المصاداة وأثره علي التواصل اللفظي لدى أطفال اضطراب التوحد، وتکونت عينة الدراسة من (5) أطفال
(2 ذکور، 3 إناث) تتراوح أعمارهم من (6: 9) سنة بمرکزحقي أتعلم لذوي الاحتياجات الخاصة بالمنصورة، ودرجة التوحد من (34: 36) على مقياس تقدير التوحد الطفولي، وکذلک البرنامج التدريبي التخاطبي(إعداد الباحثة)، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي التصميم "قبلي – بعدى" للمجموعة الواحدة ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى:

1-      وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البعدي على مقياس المصاداة اللفظي (الأبعاد والدرجة الکلية) تجاه القياس البعدي.
2-      وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تقدير الاتصال اللغوي (الأبعاد والدرجة الکلية) لصالح القياس البعدي.
3-      عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المصاداة (الأبعاد والدرجة الکلية).
4-   عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية
في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير الاتصال اللغوي (الأبعاد والدرجة
الکلية).

5-      وجود تأثير کبير للبرنامج التدريبي التخاطبي المستخدم في خفض المصاداة لدى عينة الدراسة.
وقد صاغت الباحثة عدداً من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج الدراسة.
الکلمات المفتاحية: اضطراب التوحد، المصاداة، التواصل اللفظي، والبرنامج التدريبي.
Abstract
The study aimed to reveal the Effectiveness of Speech Training Program on Reducing Echolalia of Verbal Communication of Autistic Children. The study sample consisted of (5) children (2 males and 3 females) aged from (6: 9) years at Haqy Ataelm center for children with special needs, their degree of autism ranged from (34:36) on The Childhood Autism Rating Scale. the child performance observation form (preparation by the researcher), and the speech training program (preparation by the researcher). The study followed the semi-experimental approach of the "pre- post" design of one group.
The study results demonstrated the following:
1-      There are statistically significant differences at (0.05) between the mean signed rank score of the experimental group in the pre-post tests on echolalia scale (dimensions and total score) in favor of the post-test.
2-      There are statistically significant differences between the mean signed rank score of the experimental group in the pre-post tests on Language Communication Assessment scale (dimensions and total score) in favor of the post-test
3-      There aren't statistically significant differences between the mean signed rank score of the experimental group in the post-followed tests on echolalia scale (dimensions and total score).
4-      There aren't statistically significant differences between the mean signed rank score of the experimental group in the post-followed tests on Language Communication Assessment scale (dimensions and total score).
5-      There is a significant effect size of the speech training program used in the current study on reducing echolalia among sample study.
The researcher formulated a number of recommendations and proposed research in light of the study results.
Key Words: Autistic Disorder, Echolalia, Verbal Communication ,Speech Training program.

الكلمات الرئيسية