The Impact of Neuro-Linguistic Programming Techniques on Developing EFL Secondary Stage Students' Oracy Skills

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
This study aimed at investigating the effect of using neuro-linguistic programming techniques in developing EFL secondary stage students' oracy skills through the use of neuro-linguistic programming techniques. Two groups: The experimental and the control group.To achieve this aim, two instruments were used: (1) an oracy skills questionnaire; and (2) a pre-post oracy skills test. The study adopted the quasi-experimental design. The participants of the study consisted of sixty four students, scientific section, at El Sadat secondary School for boys, Sinbillawin Educational Directorate, Dakahlia Governorate. The participants were assigned into two groups; experimental and control. The results indicated that there were significant differences between the mean score of the post administration of the two groups in favor of the experimental group. In addition, there were significant differences between the mean score of the pre and post administrations of the experimental group in favor of the post one. The present study provided evidence that using neuro-linguistic programming techniques was effective in promoting the students' EFL oracy skills. The study recommended using neuro-linguistic programming techniques in teaching oracy skills and other language skills.
Key Words: neuro-linguistic programming, oracy skills
مستخلص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلي تنمية مهارات الطلاقة الشفهية لمادة اللغة الإنجليزية لدي طلاب الصف الثاني للمرحلة الثانوية من خلال تطبيق أساليب البرمجة اللغوية العصبية. و تبنت هذه الدراسة المنهج شبه التجريبي باستخدام مجموعتين احدهما تجريبية و الأخرى ضابطة للتحقق من أثر تطبيق أساليب البرمجة اللغوية العصبية في تنمية مهارات الطلاقة الشفهية. حيث تم التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام أساليب البرمجة اللغوية العصبية بينما تم التدريس للمجموعة الضابطة باستخدام الطرق التقليدية. و قد أجريت الدراسة في مدرسة السادات الثانوية بنين مرکز السنبلاوين التابع لمحافظة الدقهلية، و استخدمت الباحثة اختبار قبلي و بعدي للمجموعتين و أسفرت النتائج عن تحسن ملحوظ في مستوي طلاب المجموعة التجريبية و ذلک عند مقارنة درجات الطلاب قبليا و بعديا و هذه النتائج أکدت فاعلية استخدام أساليب البرمجة اللغوية العصبية في تدريس مهارات الطلاقة الشفهية. في ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة توصيات باستخدام هذه الأساليب في تدرس اللغة الإنجليزية. 

الكلمات الرئيسية