تمکين القيادات النسائيَّة في الإدارة العامَّة للتعليم بمدينة الطائف في ضوء رؤية 2030 من وجهة نظرهنّ

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدفت الدِّراسة إلى التعرف على مستوى التمکين للقيادات النسائيَّة في الإدارة العامَّة للتعليم في مدينة الطائف في ضوء رؤية 2030 من وجهة نظرهن، واستخدمت الدِّراسة المنهج الوصفي المسحي، وتکون مجتمع الدِّراسة من القيادات النسائيَّة في الإدارة العامَّة للتعليم بمدينة الطائف، والمکونة من مديرات الإدارات بالأقسام النسائيَّة في الشؤون التَّعليميَّة، والشؤون المدرسيَّة، والإدارات المرتبطة، ورئيسات الأقسام من المشرفات التربويات في إدارة الاشراف التربوي، حيث بلغ عددهن (63)، ولمحدودية مجتمع الدِّراسة اتبعت الباحثة أسلوب الحصر الشامل، وذلک من خلال تطبيق أداة الدِّراسة على کامل المجتمع، وقد تم بناء استبانة مکونة من (25) عبارة وزعت على خمسة أبعاد، هي: تفويض السلطة، والتدريب، وفرق العمل، والاتصال الفعال، والتحفيز، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وقد توصلت الدِّراسة إلى النتائج التالية:
1-     مستوى تمکين القيادات النسائيَّة في الإدارة العامَّة للتعليم في مدينة الطائف في ضوء رؤية 2030 من وجهة نظرهنّ جاء بدرجة (متوسطة)، حيث جاء المتوسط العام للمجموع الکلي (3.25).
الکلمات المفتاحية : التمکين الإداري، القيادات النسائيَّة.
Abstract
This study aims to identify to which level women leaders are empowered in the General Administration of Education in the city of Taif, considering Vision 2030, from their point of view. The study uses the descriptive correlational approach. The study community consists of women leaders in the General Administration of Education in Taif City, which consists of directors of departments in women's sections in both educational affairs and school affairs, related departments, and department heads of the educational supervisors in the Department of Educational Supervision, with a total number of (63). Due to the limited population of the study, the researcher used the comprehensive enumeration method by applying the study tool to the entire community. A questionnaire was built to consist of (25) statements distributed upon five axes: delegation of authority, training, work teams, effective communication, and motivation. The study reached the following results:
1- The level of empowerment of women leaders -  in the General Administration of Education in the city of Taif in light of Vision 2030, from their point of view - was rated (medium), as the overall average of the grand total was (3.25).
Key words: administrative empowerment, women leaders

الكلمات الرئيسية