فعالية برنامج قائم على أحکام تجويد القرآن الکريم في تحسين الفهم القرائي لدي تلاميذ الصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص الدراسة :
هدفت الدراسةإلىالتعرف علي فعالية برنامج قائم علي أحکام تجويد القرآن في تحسينالفهمالقرائيوالدافعالمعرفيلدىتلاميذالصفوفالعليابالمرحلةالابتدائية،  وأجريت الدراسة على عينة قوامها(90) تلميذًا وتلميذة  من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي تم اختيارهم عشوائيًا من مدرسة سللنت الابتدائية المشترکة، إدارة غرب المنصورة التعليمية بواقع (45) تلميذًا وتلميذة  للمجموعة التجريبية، و(45) تلميذا وتلميذة للمجموعة الضابطة ,وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (إحدى عشرة سنة وستة أشهر) إلى (اثنتا عشرة سنة) ,واستخدمت الدراسة اختبار الفهم القرائي ، ومقياس الدافع المعرفي ، وبرنامجقائمعلىبعضأحکامتجويدالقرآنالکريمإعداد الباحثة ، وقد توصلت الدراسة إلى  فعاليةالبرنامجالمستخدم وتأثيره فيتحسينالفهمالقرائيوالدافعالمعرفيلديتلاميذالصفوفالعليابالمرحلةالابتدائية.
Abstract
The current study aimed to improve reading comprehension and cognitive motivation among pupils of higher grades at the elementary level, through the use of the program based on some provisions of the recitation of the Holy Qur’an, and the study tools were applied to a sample of (90) male and female students who were randomly selected from the Slanty elementary joint school, administration West of Mansoura Education by (45) male and female students for the experimental group, and (45) male and female students for the control group. ; In order to achieve the objectives of the study, the researcher prepared the study tools through a questionnaire identifying the appropriate reading comprehension skills for fifth grade pupils in order to build a list of reading comprehension skills appropriate for the students of the study sample, and prepared a reading comprehension test, as well as preparing a list of phrases and vocabulary of cognitive motives for fifth grade students, and the scale The cognitive motivation scale, then she built a program based on some provisions of the intonation of the Noble Qur’an in improving reading comprehension and cognitive motivation among upper grades of elementary school students.

الكلمات الرئيسية