معوقات تطبيق معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم للخطة التربوية الفردية بالمرحلة المتوسطة والثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة
تهدف الدراسة الى التعرف على معوقات تطبيق معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم للخطة التربوية الفردية بالمرحلة المتوسطة والثانوية بمدينة جدة، والکشف عن اهم معوقات تطبيق المعلمات للخطة التربوية الفردية. وللتحقق من ذلک تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة الدراسة من مجتمع الدراسة کاملا وهن (16) معلمة من معلمات صعوبات التعلم بالمدارس المتوسطة والثانوية بمدينة جدة بالمملکة العربية السعودية. وتم تصميم أداة الدراسة في ضوء أهدافها وأسئلتها وفق 4 محاور تعيق استکمال الخطة التربوية الفردية وهي العوامل ]الإدارية، الأسرية، المعلمة، الطالبة[. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن هناک مؤشرات إيجابية وهي ان إدارة المدرسة تعامل طالبة صعوبات التعلم وفق القواعد التنظيمية التي تحفظ حقوقها، وأنه ليس للإدارة دور في کتابة ووضع الخطة التربوية الفردية. کما أن غالبية أولياء الأمور ليس لديهم مشارکة في وضع الخطة، وأن من معوقات تطبيق الخطة التربوية الفردية هي عدم رغبة الطالبة باستکمال جلسات تطبيق أهداف البرنامج الفردي. ومن أبرز المعوقات هي أن المعلمة تحتاج إلى وقت وجهد أطول لتحقيق أهداف الخطة التربوية الفردية. وأخيرا أن أکثر العوامل تأثيرا في الخطة تمثلت في العوامل المتعلقة بمعلمة صعوبات التعلم حيث جاء تأثيرها بدرجة عالية، ويليها في المرتبة الثانية العوامل الخاصة بالطالبة، حيث جاءت بدرجة متوسطة، وفي المرتبة الثالثة والرابعة جاءت کل من العوامل الإدارية والعوامل الخاصة بأولياء الأمور وبدرجة متوسطة. کما أظهرت الدراسة أنه لا توجد اختلافات جوهرية بين المعلمات حول العوامل التي تعوق معلمة صعوبات التعلم في تطبيق الخطة التربوية الفردية لدى الطالبات، ولکن يتطلب بذل المزيد من الجهود لإنجاح الخطة التربوية الفردية من کافة الجهات ذات العلاقة. وفي ضوء نتائج الدراسة وضعت الباحثة عددا من التوصيات.
الکلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، معوقات، الخطة التربوية الفردية، الأسرة، معلمات، المرحلة المتوسطة، المرحلة الثانوية، الإدارة، البرنامج التربوي الفردي.
Abstract
The Study aims to identify the obstacles to the application of teachers of students with learning disabilities to the individualized educational plan in intermediate and secondary schools, and to uncover the most important obstacle to the parameters to the individualized educational plan. To achieve this, the analytical descriptive tool was used. The study sample consisted of all the teachers of learning disabilities in middle and secondary schools in Jeddah, Saudi Arabia. The study tool was designed in light of its objectives and questions according to four axes that obstruct the accomplishment of the program which are (administrative, family, teacher, student). The results of the study found that there are positive indicators that the school administration treats students with learning difficulties according to the regulations that preserve their rights, and it has no role in writing and the development of the individual educational plan. The majority of parents do not participate in developing the plan, and one of the obstacles to the implementation of the individual educational plan is the unwillingness of the student to complete the sessions of the program. A major constraint is that teachers need more time and effort to achieve the goals of the individual education plan. Finally, most significant factors were related to the teachers, which had higher impact, followed by the student factor, which came to a medium degree, then both administrative and parents’ factors were at medium degree. The study also showed that there are no fundamental differences between the factors that obstruct the teachers from implementing the program for the students, but requires more efforts to ensure the success of the plan. In light of the results of the study, the researcher made a number of recommendations.
Key Words: Obstacles, Learning Disabilities, Learning Difficulties, IEP, Individualized Educational Plan, Special Education Teachers, Teachers

الكلمات الرئيسية