استخدام مسرحة المناهج في تدريس الرياضيات لتنمية بعض مهارات حل المشکلات اللفظية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة
هدف هذا البحث إلى التعرف على فاعلية مسرحة المناهج في تدريس الرياضيات لتنمية بعض مهارات حل المشکلات الرياضية اللفظية لتلاميذ المرحلة الإعدادية.
وقد تکونت عينة البحث من مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، حيث تم التدريس باستخدام مسرحة المنهج للمجموعة التجريبية حيث تکونت من عدد (14) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي في مدرسة السيدة عائشة الإعدادية الذکية للبنات. أما المجموعة الضابطة فتم التدريس لها باستخدام الطريقة المعتادة وتکونت العينة من عدد (13) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي في مدرسة السيدة عائشة الإعدادية الذکية للبنات.
ولتحقيق هذا البحث طبقت الباحثة اختبار مهارات حل مشکلات رياضية لفظية على تلميذات مجموعتي البحث قبليا للتأکد من تکافؤ المجموعتين، وبعديا للتحقق من فاعلية مسرحة المنهج.
وأسفرت النتائج عن الاتي:
-    فاعلية مسرحة المنهج في تنمية مهارات حل المشکلات الرياضية اللفظية لدي تلميذات الصف الأول الإعدادي.
وفي ضوء تلک النتائج توصي الباحثة بضرورة توظيف مسرحة المنهج داخل مقررات الرياضيات لما لها من إيجابيات.
الکلمات المفتاحية: مسرحة المنهج، مهارات حل المشکلات اللفظية.
Abstract
The aim of this research is to identify the effectiveness of theatrical approaches in teaching mathematics to develop some verbal mathematical problem-solving skills among Preparatory Stage Students.
The research sample consisted of two groups, one experimental and the other control group, as the teaching was done using the curriculum theatre for the experimental group, which consisted of (14) pupils from the first year of preparatory stage Students in Al-Sayeda Aisha Preparatory Smart School for Girls. On the other hand, the control group learnt using the traditional teaching techniques, and consisted of (13) pupils from the first year of preparatory stage Students in Al-Sayeda Aisha Preparatory Smart School for Girls.
To achieve this research, the researcher applied a test of verbal mathematical problem solving skills on students in the two research groups, beforehand to confirm the homogeneity of both groups, and later to verify the effectiveness of curriculum dramatization.
The results resulted in the following:

The effectiveness of the theatrical curriculum in developing the skills of solving verbal mathematical problems among the first year preparatory stage students

In light of these results, the researcher recommends the necessity of employing theatrical curriculum within mathematics courses because of their positive and beneficial aspects.
Keywords: verbal mathematical problem-solving skills,Curriculum Theatre

الكلمات الرئيسية