أثر التنمية المهنية للمعلمين في تعزيز التميز المؤسسي لمدارس التعليم العام بمکة المکرمة من وجهة نظر المشرفين التربويين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة :
هدفت الدراسة إلى تعرف أثر  التنمية المهنية للمعلمين في تعزيز التميّز المؤسسي لمدارس التعليم العام بمکة المکرمة من وجهة نظر المشرفين التربويين. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الإرتباطي، واستبانة من إعداد الباحث لجمع المعلومات، وتکون مجتمع الدراسة من (318) مشرفاً تربوياً ، وعينتها من ( 282) مشرفاً،. وأظهرت النتائج أن واقع التنمية المهنية للمعلمين جاء بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي بلغ (3.09) کما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ α) تعزى لمتغيري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة،  کما أشارت النتائج إلى أن درجة التميز المؤسسي جاءت متوسطة، بمتوسط حسابي بلغ (3.18)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على مجالات محور التميز المؤسسي. وأظهرت نتائج الدراسة کذلک وجود علاقة ارتباطية إيجابية وموجبة ودالة إحصائيا  عند مستوى الدلالة(0.01) بين التنمية المهنية للمعلمين والتميز المؤسسي بمعامل ارتباط بلغ(0.673). کما بينت النتائج وجود أثر  ذي دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05≥α للتنمية المهنية للمعلمين في تعزيز التميز المؤسسي للمدارس، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات تسعى في مجملها إلى حث قادة المدارس على إيلاء التنمية المهنية للمعلمين أولوية في برامج المدرسة وأنشطتها من أجل تحقيق التميز المؤسسي المنشود في مدارس وزارة التعليم.
الکلمات المفتاحية: التنمية المهنية؛ المعلمون؛ التميز المؤسسي؛ المشرفون التربويون، مدارس التعليم العام بمکة المکرمة
Abstract
  The study aimed to identify the effect of teacher's professional development on motivating the institutional excellence of public educational schools in Makah from the educational supervisor's perspective. The researcher used the descriptive relational approach. and a questionnaire to collect the information from the study sample. which consisted of (282) educational supervisors. and the study population consisted of (318) educational supervisors. The results showed that the reality of teacher's professional development was medium with mean of (3.09). The results also showed that there were no statistically significant differences at the significance level α≤ 0.05 due to educational qualification and experience. The results also indicated that the degree of institutional excellence was medium with mean of (3.18). And also showed that there were no statistically significant differences at the significance level α≤ 0.05 due to qualification and experience. The results of the study also showed a positive correlation and statistic function at the level of significance (0.01) between the teacher's professional development of and institutional excellence with a correlation coefficient of (0.673). The results also showed that there is statistically significant effect at the significance level of α= 0.05 for the teachers professional development on motivating the institutional excellence of schools. In light of the results. the study recommended a number of recommendations that seek in their entirety to urge school leaders to give professional development to teachers a priority in school programs and activities in order to achieve the desired institutional excellence in schools of the Ministry of Education.
Key words:Professional Development. Teachers. Institutional Excellence. Educational Supervisors

الكلمات الرئيسية