توظيف أنموذج سوام (SWOM) في إکساب بعض مفاهيم التربية الإسلامية المقررة على طالبات الصف العاشر الثانوي بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

عنوان البحث: توظيف أنموذج سوام (SWOM) في إکساب بعض مفاهيم التربية الإسلامية المقررة على  طالبات الصف العاشر الثانوي بدولة الکويت.
اسم الباحثة: سارة خالد عموش المطيري.
هدف البحث الحالي إلى توظيف أنموذج سوام (SWOM) في إکساب بعض مفاهيم التربية الإسلامية المقررة على  طالبات الصف العاشر الثانوي بدولة الکويت، وقد تم اختيار عينة مکونة من (62) طالبة من طالبات الصف العاشر الثانوي بدولة الکويت، وقد تم تقسيمهما إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية تدرس المحتوى العلمي باستخدام أنموذج سوام، ومجموعة ضابطة تدرس المحتوى العلمي باستخدام الطريقة التقليدية، ولتحقيق هدف البحث صممت الباحثة الأدوات التالية: اختبار مفاهيم التربية الإسلامية ــ وقد استخدمت الباحثة الاساليب الاحصائية التالية اختبار T  ومعامل الارتباط بيرسون والمتوسط والانخراف المعيارى .
وتوصل البحث إلى النتائج التالية:
(1) وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الإسلامية.
(2)   وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار المفاهيم الإسلامية.
ومن ثما خرجت البحث ببعض التوصيات والمقترحات المرتبطة بموضوع البحث ومنها: ضرورة توظيف أنموذج سوام (swOM) في تدريس مناهج التربية الإسلامية، وتنظيم ورشات عمل ودورات تدريبية لمعلمي المرحلة الأساسية، بحيث ترکز هذه الدورات على أنموذج سوام (swOM) ، وتقترح هذا البحث إجراء مزيد من الدراسات حول أثر نموذج سوام (SWOM) في متغيرات أخرى ولمواد دراسية، ولمراحلة تعليمية مختلفة، وفي تدريس فروع الدراسات الإسلامية، لتحسين مهارات التفکير المختلفة.
الکلمات المفتاحية: أنموذج سوام ـ مفاهيم التربية الإسلامية ـــــ طلاب الصف العاشر الثانوي.
 
Abstract
Research title: Employing the SWOM model in imparting some Islamic education concepts determined for tenth grade high school students in the State of Kuwait.
  Researcher name: Sarah Khaled Amoush Al-Mutairi.
The aim of the current research is to employ the SOM model (SWOM) in imparting some concepts of Islamic education prescribed to students of the tenth grade of secondary school in the State of Kuwait. A sample of (62) female students of the tenth grade of secondary school in the State of Kuwait was selected, and they were divided into two groups, a group An experimental study that studies the scientific content using the SOM model, and a control group that studies the scientific content using the traditional method, and to achieve the goal of the research, the researcher designed the following tools: Testing Islamic Education Concepts - The researcher used the following statistical methods T-test, Pearson correlation coefficient, the mean and standard deviation.
The research reached the following results:
(1) There were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post application to test Islamic concepts.
(2) There were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group students in the post application of the Islamic concepts test.
Then the research came out with some recommendations and proposals related to the topic of the research, including: the necessity of employing the SWOM model in teaching Islamic education curricula, and organizing workshops and training courses for primary school teachers, so that these courses focus on the SWOM model. Among the studies on the effect of the SWOM model on other variables and subjects, for different educational stages, and in teaching branches of Islamic studies, to improve different thinking skills.
Key words:SOM model - Islamic education concepts - tenth grade secondary students.

الكلمات الرئيسية