متطلبات تطبيق التخطيط الإستراتيجي لتحسين الأداء الإدارى فى المدارس الثانوية بدولة الکويت (دراسة تحليلية)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت البحث الحالى الکشف عن متطلبات التخطيط الاستراتيجى لتحسين جودة الأداء الإداري  بمدارس التعليم الثانوى بدولة الکويت وذلک من خلال: الأسس النظرية للتخطيط الاستراتيجى، تحديد الاطار المفاهيمي لجودة الأداء الإداري، تحديد المتطلبات اللازمة لتحسين جودة الأداء الإداري بإستخدام مدخل التخطيط الاستراتيجي، واستخدم البحث الحالى المنهج الوصفى التحليلى، وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: متطلبات ثقافية مثل نشر ثقافة التخطيط الإستراتيجي عبر وحدات المدرسة وتدريب العاملين بالمدرسة على التخطيط الإستراتيجى، متطلبات إدارية مثل توفير قاعدة بيانات متکاملة بالمدرسة وتکوين فريق للتخطيط الإستراتيجي وإيجاد آلية للتواصل بين قيادات المدرسة والعاملين بها وتحمل جميع العاملين مسئولية التخطيط الإستراتيجى، مثل تدعيم العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي في مجال التخطيط الإستراتيجي وتدعيم المشارکة المجتمعية في حل مشکلات المدرسة، متطلبات اقتصادية مثل استثمار الوقت في إنجاز خطة المدرسة وتطوير إجراءات العمل المدرسي والاستخدام الأمثل للموارد والإمکانات المتاحة للمدرسة، متطلبات سياسية مثل دعم الإدارة العليا لثقافة التخطيط الإستراتيجي واعتبار التخطيط الإستراتيجي قضية قومية وتخطيط الجهود المبذولة لخدمة المدرسة وتعزيز إدارة المدرسة لقيمة التخطيط الإستراتيجى، متطلبات تنظيمية مثل الترکيز على جودة الهيکل التنظيمي والترکيز على جودة الأداء وإيجاد مناخ تنظيمي فعال، متطلبات تکنولوجية مثل التکيف مع مستجدات العصر واستخدام أساليب التقنية في تقديم خدمات المدرسة وتوظيف الأساليب التکنولوجية لتحقيق التخطيط الإستراتيجي المنشود.
الکلمات المفتاحية: متطلبات- التخطيط الاستراتيجى –– الأداء الإدارى.
 
Abstract
The current research aimed to uncover the requirements of strategic planning to improve the quality of administrative performance in secondary education schools in the State of Kuwait through: the theoretical foundations of strategic planning, defining the conceptual framework for the quality of administrative performance, determining the requirements for improving the quality Administrative performance using the strategic planning approach, and the current research used the descriptive and analytical approach, and the research reached several results, the most important of which are: Cultural requirements such as spreading the culture of strategic planning across the school units and training school personnel on strategic planning, administrative requirements such as providing an integrated database in the school and forming a team for strategic planning and creating a mechanism for communication between school leaders and its staff and holding all employees responsible for strategic planning, such as strengthening the relationship between the school and the community. The local community in the field of strategic planning and strengthening community participation in solving school problems, Economic requirements such as investing time in completing the school plan, developing school work procedures, optimal use of the resources and capabilities available to the school, political requirements such as supporting senior management for the culture of strategic planning, considering strategic planning as a national issue, planning efforts to serve the school and strengthening school management for the value of strategic planning, organizational requirements such as focus On the quality of the organizational structure, focusing on the quality of performance and creating an effective organizational climate, technological requirements such as adapting to the developments of the times and using technology methods in providing school services and employing technological methods to achieve the desired strategic planning.
Key Words: Requirements, Strategic Planning, Management performance

الكلمات الرئيسية