استخدام التعلم الموجه ذاتياً المدعوم ببعض الوسائط المتعددة في تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات التفکير المنظومي والاستمتاع بالتعلم لدى طلاب المرحلة الأساسية بالأردن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالي الي الکشف عن فاعلية استخدام التعلم الموجه ذاتياً المدعوم ببعض الوسائط المتعددة في تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات التفکير المنظومي والاستمتاع بالتعلم لدى طلاب المرحلة الأساسية بالأردن، وتکونت عينة البحث من (60) طالب مقسمة الي مجموعتين احداهما تجريبية(30) طالب، والاخري تجريبية وعددها(30) طالب، وتمثلت أدوات البحث في اختبار مهارات التفکير المنظومي، ومقياس الاستمتاع بالتعلم، وتوصلت النتائج الي  وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0٫05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير المنظومي ومقياس الاستمتاع بالتعلم لصالح المجموعة التجريبية.
Abstract
The current research aims to reveal the effectiveness of using self-directed learning supported by some multimedia in teaching geography to develop systems thinking skills and enjoy learning among students of the basic stage in Jordan, and the research sample consisted of (60) students divided into two groups, one experimental (30) students, and the other experimental. And it consists of (30) students, and the research tools consisted in the systemic thinking skills test and the learning enjoyment scale, and the results found that there was a statistically significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental and control group students in the post application of the systemic thinking skills test and the scale of enjoyment of learning. In favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية