فعالية مسرحة المناهج فى تدريس الدراسات الإجتماعية لتنمية مهارات التفکير الناقد والانتماء الوطنى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالي الي التعرف على فعالية مسرحة المناهج فى تدريس الدراسات الإجتماعية لتنمية مهارات التفکير الناقد والانتماء الوطنى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق ذلک قامت الباحثة باعداد اختبار مهارات التفکير الناقد ومقياس الانتماء الوطني، وتم اختيار عينة من تلميذات الصف الأول الإعدادي من مدرستي (المعصرة الإعدادية بنات, شجرة الدر الإعدادية المشترکة) التابعتين لإدارة بلقاس والمنصورة بمحافظة الدقهلية وتم تقسيمهم إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية وعددها(33) تلميذة، والأخرى ضابطة وعددها(33) تلميذة. وتوصلت النتائج الي ما يلي:
1)  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي  لاختبار التفکير الناقد لصالح المجموعة التجريبية".
2)  "وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي  لاختبار الانتماء الوطني لصالح المجموعة التجريبية".
Abstract
The current research aims to identify the effectiveness of the curriculum theater in teaching social studies to develop critical thinking skills and national belonging among middle school students, and to achieve this, the researcher prepared a critical thinking skills test and the scale of national belonging. Girls, Shajarat Al-Durr Joint Preparatory School, belonging to the administration of Belqas and Mansoura in the Dakahlia governorate, and they were divided into two groups, one of them being experimental and numbering (33) pupils, and the other a control group, the number of (33) students The results reached the following:
1)     There was a statistically significant difference at a significance level (≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the critical thinking test in favor of the experimental group < /em>.
2)     There was a statistically significant difference at a significance level (≤ 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the national affiliation test in favor of the experimental group < /em>."

الكلمات الرئيسية