واقع مهارات التواصل اللفظي في مقرر اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة الطائف

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى إلقاء الضوء على واقع التواصل اللفظي في مقرر اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية العامة بمدينة الطائف. ولهذه الغاية، تم استخدام المنهج الوصفي لهذ الدراسة، وتم اختيار عينة من 60 طالبًا في السنة الثانية من مدرسة تابعة لمکتب غرب الطائف للمشارکة في البحث. تم إنشاء بطاقة ملاحظة تتکون من 23 عبارة لتحديد واقع مهارات الاتصال اللفظي لدى الطلاب، وتمت معالجة البيانات باستخدام طرق إحصائية وصفية مناسبة، مثل معامل ارتباط بيرسون وألفا کرونباخ وکوبر، بالإضافة إلى التقديرات الإحصائية، مثل التکرارات والنسب المئوية والوسائل الحسابية، وأشارت النتائج الرئيسية إلى أن واقع مهارات التواصل اللفظي في مقرر اللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية ظهر على نحو جيد، وبلغ متوسط ​​القيم الإجمالية لمهارات التواصل اللفظي وکفاءة التحدث وکفاءة الاستماع والکفاءة في الحوار التنظيمي 3.04 و 3.42 و 2.75 و 2.58 على التوالي، وفي ضوء هذه النتائج يجب أن ترکز دورات اللغة الإنجليزية المقدمة في التعليم الثانوي على تدريس مهارات الاتصال اللفظي والتي بدورها ستسهم في تسهيل تقديم الخبرات التعليمية للطلاب وکذلک تحسين جودة العملية التعليمية بشکل عام واللغة الإنجليزي؛ تطوير اللغة على وجه الخصوص، ويمکن لمثل هذه الدورات أيضًا تدريب المتعلمين على المراحل التعليمية المختلفة لتطوير مهارات التواصل اللفظي ، وبالتالي تعزيز عمليات التدريس والتعلم. أخيرًا، يمکن أن يتجلى هذا التحسين في تدريس المواد الدراسية المختلفة، والحفاظ على الخبرات التعليمية التي يکتسبها الطلاب، وتمکين الاستهداف الفعال للمهارات.
الکلمات المفتاحية: اللغة الإنجليزية، التواصل اللفظي، المدرسة الثانوية.
Abstract
The study was aimed at illuminating the reality of verbal communication skills in the English language curriculum for high school students in Taif verbal communication skills , and the data were processed using appropriate descriptive statistical methods, such as Pearson’s correlation coefficient, Cronbach’s alpha, and Cooper’s  analyses, as well as statistical estimates, such as frequencies, percentages, and arithmetic means, the main findings indicated that the reality of verbal communication skills in the English  Language Curriculum for High School have appeared good. The overall mean values of verbal communication skills, speaking proficiency, listening proficiency, and proficiency in organizational dialogue were City. To this end, and descriptive method was used in this study, and a sample of 60 sophomore students were recruited from a school affiliated with the West Taif office for participation in the research. An observation card comprising 23 statements  was created to determine the reality of 3.04, 3.42, 2.75, and 2.58, respectively. In light of these results, English language courses offered in secondary education should focus on teaching verbal communication skills, which in turn, would contribute to facilitating the provision of educational experiences to students as well as improve the quality of the educational process in general and English language development in particular. Such verbal communication skills courses, thereby enhancing teaching and learning processes. Finally, this enhancement can manifest in the instruction of different school subjects, maintain the educational experiences that students acquire, and enable the effective targeting of skills.
Keywords: English, verbal communication, high school

الكلمات الرئيسية