Parents’ Involvement in Distance Learning During the Covid-19 Pandemic in the South Region of Saudi Arabia

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
During 2020, in response to the COVID-19 global pandemic, the majority of schools, including those in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA), temporarily closed their doors. This led to a rapid shift towards distance learning, placing considerable responsibility on parents and guardians. The current study examines the experience of parents, employing a questionnaire distributed through the social media platform WhatsApp. The research used purposive sampling with parents with children aged between three and six.
The study reveals the challenges experienced by parents during the pandemic, including concerns for their children’s behavioral, emotional, social and cognitive development, and isolation from peers. Parents also emphasized the importance of blended education, i.e. combining school-based and distance education. In addition, this study supports Sui-Chu and Willms’ (1996) conclusion that parents of a higher socioeconomic status tend to become more involved in their children's education.
This research offers a number of recommendations, including combining distance education with school-based learning to strengthen the communication skills of students and enhance behavioral and social development, as well as to provide training courses for parents and students on the use of various educational platforms, i.e. Zoom.
Keywords: Online teaching, challenges, communication skills
الملخص
خلال عام 2020، واستجابةً لتفشي جائحة کوفيد -19 العالمي، أغلقت غالبية المدارس أبوابه مؤقتاً، بما في ذلک المدارس في المملکة العربيةالسعودية وقد أدى ذلک إلى تحول سريع نحو التعلم عن بعد، ووضعت مسؤولية کبيرة على عاتق أولياء أمور الطلبة. تبحث الدراسة الحالية في تجربة الوالدين باستخدام استبيان وزع الکترونياًعلى عينة هادفة من آباء لديهم أطفال تتراوح أعمارهم بين ثلاثة وستة أعوام.
تکشف الدراسة عن التحديات التي واجهها الآباء أثناء الوباء، بما في ذلک المخاوف المتعلقة بنمو أطفالهم السلوکي والعاطفي والاجتماعي والمعرفي، والعزلة عن أقرانهم. کما أکد أولياء الأمور على أهمية التعليم المختلط، أي الجمع بين التعليم المدرسي والتعليم عن بعد. بالإضافة إلى ذلک، تدعم هذه الدراسة استنتاج Sui-Chu and Willms (1996) بأن الآباء ذوي الوضع الاجتماعي والاقتصادي العالي يميلون إلى المشارکة بشکل أکبر في تعليم أطفالهم.
يقدم هذا البحث أيضاً عددًا من التوصيات، بما في ذلک الجمع بين التعليم عن بعد والتعلم المدرسي لتقوية مهارات الاتصال لدى الطلاب وتعزيز التنمية السلوکية والاجتماعية، وکذلک تقديم دورات تدريبية لأولياء الأمور والطلاب على استخدام المنصات التعليمية المختلفة، مثل برنامج زوم وغيره.
الکلمات الرئيسة: التدريس عن بعد، التحديات، مهارات الاتصال

الكلمات الرئيسية