تجارب معلمي الاضطرابات السلوکية والانفعالية مع التلاميذ ذوي تشتت الانتباه وفرط الحرکة (دراسة فينومينولوجية)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدّراسة إلى الکشف عن تجارب معلمي الاضطرابات السلوکية والانفعالية مع التلاميذ ذوي تشتت الانتباه وفرط الحرکة، والکشف عن المشکلات والصعوبات التي تواجه المعلمين أثناء التعامل مع التلاميذ ذوي تشتت الانتباه وفرط الحرکة، واتبعت الدراسة المنهج النوعي (الفينومينولوجي/ الظاهراتي) (phenomenology) من خلال المقابلات شبه المنظّمة، وتکوّن مجتمع الدّراسة من جميع معلمي ومعلمات الاضطرابات السلوکية والانفعالية في برامج تشتت الانتباه وفرط الحرکة في المدارس الحکومية الابتدائية بمدينة الرياض للبنبن والبنات، وتکوّنت العينة من (6) معلمين و(3) معلمات من تخصص الاضطرابات السلوکية والانفعالية في المدارس الحکومية الابتدائية بمدينة الرياض للبنبن والبنات، تطبق  برامج دمج ذوي الإعاقة، واشتملت أدوات الدّراسة على أداة المقابلة شبه منظّمة، تم التأکد من الموقوقية والاعتمادية لها. واتضح أن الخبرة المعاشة لمعلمي ومعلمات تلاميذ الاضطرابات السلوکية والانفعالية لذوي تشتت الانتباه وفرط الحرکة، التي تم استخلاصها بعد تطبيق خطوات موستکاس (Moustakas,1994)  تتشکل من سبعة موضوعات (دور المعلم "المرونة والتعاون والتواصل والتدريب والتعليم") بنسبة (26.6%) من المجموع الکلي لتکرار المفاهيم المستخلصة، واتجاهات المعلمين وعلاقاتهم مع تلاميذ فرط الحرکة بنسبة (19.1%) ثم التجارب الشخصية والخبرات الوظيفية (17%) و المرونة في العمل والعلاقات مع الإدارة والمرشد والمشرف بنسبة(12.8%) والعلاقات مع (معلمي التعليم العام والتلاميذ العاديين) بنسبة (10.6%) والتواصل مع أولياء أمور التلاميذ(7.4%) والتأمل والتفکير الذاتي للتطوير(6.4%) وتبين وجود تسع من المشکلات والصعوبات التي تواجه المعلمين أثناء التعامل مع التلاميذ ذوي تشتت الانتباه وفرط الحرکة منها غموض الدور لمعلم  اضطرابات السلوکية والانفعالية بنسبة (14.04%) وصعوبات إدارية( الدعم التنظيمي والمعنوي لدافعية العمل والتعامل مع الإدارة والمشرفين، مشکلات التشخيص وضبابية معايير القبول بالبرنامج) ما نسبته (14.04%) والعلاقات مع معلم الفصل وغموض الدور بالنسبة لمعلم الفصل بنسبة(12.28%) ومعوقات تتعلق بالبيئة المدرسية والنظرية والتطبيق: بنسبة(12.28%) وصعوبات مرتبطة بالإعاقة وشدتها ما نسبته (10.53%) ومعوقات تعود لضعف تعاون مع بعض أولياء أمور التلاميذ، ما نسبته (10.53%) ومعوقات الوعي والثقافة المجتمعية والثقافة المدرسية، ما نسبته (10.53%) ومعوقات إعداد المعلمين والتأهيل ومواکبة المعرفة ما نسبته (8.77 وصعوبات ذاتية (ما نسبته (7%) بالرتبة الأخيرة، وفي ضوء ذلک قدمت الدراسة عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.
Abstract
  The study aimed to reveal the reality of the lived experience of teachers of behavioral and emotional disorders with students with attention deficit hyperactivity disorder, and to reveal the problems and difficulties that teachers face while dealing with students with attention deficit hyperactivity disorder, and the study followed the qualitative approach (phenomenology) from During the semi-structured interviews, the study population consisted of all teachers of behavioral and emotional disorders in the programs of attention deficit hyperactivity disorder in government primary schools in Riyadh for boys and girls, and the sample consisted of (6) teachers and (3) female teachers of behavioral and emotional disorders specialization in public schools. Elementary in Riyadh for boys and girls, the integration programs for people with disabilities are implemented, and the study tools included a semi-structured interview tool, the validity and reliability of which were verified. And it became clear that the lived experience of teachers of behavioral and emotional disorders students with attention deficit hyperactivity disorder, which was extracted after applying the steps of Moustakas (Moustakas, 1994), consists of the following seven topics (Themes) And it became clear that the lived experience of teachers of behavioral and emotional disorders students with attention deficit hyperactivity disorder, which was extracted after applying the steps of Mostakas (Moustakas, 1994), consists of seven topics (the role of the teacher “flexibility, cooperation, communication, training and education”) with a percentage of (26.6%) of the total Total repetition of the learned concepts, teachers’ attitudes and their relationships with hyperactive students with a percentage of (19.1%), then personal and functional experiences (17%), flexibility in work and relationships with management, mentor and supervisor (12.8%) and relationships with (general education teachers and ordinary students) by (12.8%) (10.6%) and communication with parents of students (7.4%) and meditation and self-reflection for development (6.4%). It was found that there are nine problems and difficulties that teachers face while dealing with students with attention deficit hyperactivity disorder, including the ambiguity of the role of the behavioral and emotional disorders teacher (14.04%). ) and administrative difficulties (organizational and moral support for work motivation and dealing with management and supervisors, diagnostic problems and ambiguity of admission criteria for the program) (14.04%), relations with the class teacher and ambiguity of the role in Percentage of class teacher (12.28%) and obstacles related to the school environment, theory and application: (12.28%), difficulties related to disability and its severity (10.53%), and obstacles due to poor cooperation with some parents of students (10.53%) and obstacles to awareness and community culture And school culture, a rate of (10.53%), obstacles to teacher preparation, rehabilitation and keeping pace with knowledge (8.77), and subjective difficulties (7%) at the last rank.

الكلمات الرئيسية