دورُ إدَارَة المعْرِفَة في تحسينِ جودةِ الأَدَاء الأکاديميّ في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن؛ من وجهة نظر أعضاءِ هيئة التدريس

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تتمثلُ الدراسة الحالية في التعرُّف على دور إدَارَة المعْرِفَة في تحسين جودة الأَدَاء الأکاديميّ في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن؛ من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، وبيان علاقة هذا الدور بمتغيرات الدراسة. وقامت الباحثةُ باستخدامِ المنهج الوصفيّ التحليليّ، ولتحقيق هذه الأهداف؛ قامت الباحثة باستخدام الأداة المناسبة لجمع البيانات، وهي الاستبانة. وجاء مجتمع الدراسة مکونًا من جميع أعضاء هيئة التدريس في الکليات المختلفة بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، وقد بلغ عددُ أعضاء هيئة التدريس (3767) عضوًا. أما عيِّنة الدِّرَاسَة الفعلية فقد بلغ عددها (360) عضوًا،  وقد کانت طريقة العيِّنة العشوائية الطبقية من کليات الجامِعَة المختلفة هي الطريقة المناسبة للاختياروکان من أهمِّ نتائج الدراسة: أن أفراد عينة الدِّرَاسَة موافقون بدرجةٍ متوسطة على الدور المنوط بإدَارَة المعْرِفَة من أجل تحسين جودة الأَدَاء الأکاديميّ في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، حيث جاء بُعد توزيع المعْرِفَة في المرتبة الأولى، يليه بُعد تطبيق المعْرِفَة، ثم بُعد توليد المعْرِفَة، بينما جاء بُعد تخزين المعْرِفَة في المرتبة الأخيرة،کما يتبين من النتائج أن جميع الأبعاد جاءت بدرجةٍ  موافقة متوسطة.
وقد بيَّنت نتائج الدراسة عدم وجود فروقٍ دالَّة إحصائيًّا في استجابات أفراد عينة الدِّرَاسَة تجاه دور إدَارَة المعْرِفَة في تحسين جودة الأَدَاء الأکاديميّ في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن باختلاف المسمى الوظيفي، کما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالَّة إحصائيًّا باختلاف سنوات الخبرة، وتبين من النتائج أن الفروق لصالح أفراد عينة الدِّرَاسَة اصحاب سنوات الخبرة (أقل من 5 سنوات)، کما کشفت النتائج عن وجود فروق باختلاف الرتبة العلمية، وتبين من النتائج أن الفروق لصالح الأستاذ المساعد.
 واستنادًا إلى هذه النتائج؛ أوصت الدِّرَاسَة بالآتي: (توفير کل ما يلزم من مُتطلبات إدَارَة المعْرِفَة لأعضاء هيئة التدريس في سبيلِ تحسين جودة الأَدَاء الأکاديميّ بشکلٍ عام في جميع کليات الجامعات، ونشر الوعي بين العاملين في الجامِعَة بأهمية ودور إدَارَة المعْرِفَة في تحسين جودة الأَدَاء الأکاديميّ).
الکلمات المفتاحية: إدَارَة المعْرِفَة، جودة الأَدَاء الأکاديميّ، جامعة الأميرة نورة.
Abstract
The current study is to identify the role of knowledge management in improving the quality of academic performance at Princess Nourah bint Abdul Rahman University; From the point of view of the faculty members, and a statement of the relationship of this role with the variables of the study. The researcher used the descriptive analytical approach, and to achieve these goals; The researcher used the appropriate tool for data collection, which is the questionnaire. The study population consisted of all faculty members in the different faculties of Princess Nourah Bint Abdul Rahman University. The number of faculty members reached (3767) members. As for the actual study sample, it numbered (360) members, and the stratified random sampling method from the different faculties of the university was the appropriate method for selection. Princess Nourah Bint Abdul Rahman University from the point of view of the faculty members, where the dimension of knowledge distribution came in the first place, followed by the dimension of application of knowledge, then after knowledge generation, while the dimension of storing knowledge came in the last rank, as it appears from the results that all dimensions came with a degree of Medium approval.
The results of the study showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample members towards the role of knowledge management in improving the quality of academic performance at Princess Nourah bint Abdul Rahman University, according to the job title. The differences are in favor of the study sample individuals with years of experience (less than 5 years), and the results revealed that there are differences according to the scientific rank, and the results show that the differences are in favor of the assistant professor.
Based on these results; The study recommended the following: (Providing all the necessary knowledge management requirements for faculty members in order to improve the quality of academic performance in general in all university faculties, and spreading awareness among university employees of the importance and role of knowledge management in improving the quality of academic performance).
Keywords: knowledge management, quality of academic performance, Princess Nourah University.

الكلمات الرئيسية