هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء ، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث منهج البحث الوصفي المسحي بالاعتماد على الاستبانة کأداة للدراسة التي تم تطبيقها ميدانياً في الفصل الدراسي الأول لعام 1443هـ ، على عينة عشوائية طبقية من معلمي مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء بلغ عددهم (237) معلماً، وجاءت أبرز نتائج الدراسة : حصلت درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء على درجة عالية بمتوسط بلغ (4.16 من 5). کما لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين أفراد الدارسةنحو ثقافة الاعتماد المدرسي تعزى لمتغير المرحلة الدراسية ، ومتغير الخبرة.وبناء على نتائج الدراسة توصلت الدراسة إلى التوصيات التالية:
دعم واستثمار وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء والتي کانت عالية جداً والمحافظة عليها. الترکيز على دعم المعلمين في أمتلک التقنيات الحديثة المناسبة في التواصل مع المستفيدين وإيجاد اتجاهات إيجابية بأهمية تطبيق الاعتماد المدرسي کونها حصلت على أقل الدرجات في درجة الوعي من وجهة نظر المعلمين بمدارس التعليم العام بمحافظة شقراء . استثمار وعي المعلمين وزيادة تفعيله في العبارات التي حصلت على درجات عالية جداً وهي: " أقدر العمل بروح الفريق الواحد والتعاون فيما بيننا" وکذلک" أحرص على الإنجاز وسرعة الأداء". الترکيز على المقترحات التالية: توفير جو من التفاهم والعلاقات الإنسانية فيما بين منسوبي المدرسة وتحفيز العاملين على التطوير والتحسين.
الکلمات المفتاحية : الوعي ، ثقافة ، الاعتماد المدرسي . Abstract
This study aimed to know the degree of awareness of teachers of the culture of school accreditation in public schools in Shaqra Governorate, the teachers of public schools in Shaqra governorate. Their number reached (237), and the most prominent results of the study came as the degree of teachers' awareness of the culture of school accreditation in public schools in Shaqra governorate. They obtained a high degree, with an average of (4.16 out of 5). There are also no statistically significant differences at the level of 0.05 between the study members towards the culture of school accreditation due to the variable of the academic stage and the variable of experience. Based on the results of the study, the study reached the following recommendations:
1- Supporting and investing in teachers’ awareness of the culture of school accreditation in public schools in Shaqra Governorate, which was very high, and maintaining them.
2- Focusing on supporting teachers in possessing appropriate modern technologies in communicating with beneficiaries and finding positive trends. The importance of applying school accreditation as it obtained the lowest degrees in the degree of awareness from the point of view of teachers in public schools in Shaqra Governorate
3- Investing teachers’ awareness and increasing its activation in the phrases that received very high degrees, namely “I appreciate teamwork and cooperation among us, as well as “I am keen to accomplishment and speed of performance
4 - Focusing on the following proposals: Providing an atmosphere of understanding and human relations among the school's employees and motivating those working on development and improvement. Keywords: awareness, culture, accreditation, School.
الورثان, عدنان أحمد. (2021). درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(1), 349-383. doi: 10.21608/maed.2021.223277
MLA
عدنان أحمد الورثان. "درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116, 1, 2021, 349-383. doi: 10.21608/maed.2021.223277
HARVARD
الورثان, عدنان أحمد. (2021). 'درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(1), pp. 349-383. doi: 10.21608/maed.2021.223277
VANCOUVER
الورثان, عدنان أحمد. درجة وعي المعلمين بثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم العام بمحافظة شقراء. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2021; 116(1): 349-383. doi: 10.21608/maed.2021.223277