برنامج قائم على النشاط البدني لخفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال المعاقين عقليا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى إعداد برنامج قائم على النشاط البدنىلخفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال المعاقين عقلياً. وتکوت عينة الدراسة من (10) أطفال من ذوي الإعاقة العقلية تتراوح أعمارهم بين ( 4- 11) سنة، ممن حصلوا على أعلى الدرجات على مقياس قصور الانتباه وفرط النشاط وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين متکافئتين (تجريبية، وضابطة)، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس قصور الانتباه وفرط النشاط ترجمة وتعريب (فوقية راضي، 2014) ، وبرنامج قائم على النشاط البدنى إعداد الباحث، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدى على مقياس قصور الانتباه وفرط النشاط لصالح القياس القبلى، کما توصلت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القاسين البعدي والتتبعي على مقياس قصور الانتباه وفرط النشاط ، مما يدل على حجم تأثير البرنامج القائم على النشاط البدنىفي خفض أعراض اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط لدى الأطفال المعاقين عقلياً
الکلمات المفتاحية: برنامج  النشاط البدنى ،قصور الانتباه وفرط النشاط ، المعاقين عقليا.
Abstract:
The current research aimed to prepare a program based on physical activity to reduce symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in mentally handicapped children. The study sample consisted of (10) children with mental disabilities ranging in age from (4-11) years, Those who obtained the highest scores on the attention deficit hyperactivity scale, and the sample was divided into two equal groups (experimental and control). The results of the study indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean ranks of the experimental group’s scores in the tribal and remote measures on the attention deficit and hyperactivity scale in favor of the tribal measure. It also found that there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the two post measures. and tracer on the scale of attention deficit hyperactivity, Which indicates the size of the impact of the program based on physical activity in reducing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in mentally handicapped children.
Keywords: physical activity program, attention deficit hyperactivity disorder, the mentally handicapped

الكلمات الرئيسية