توظيف تطبيقات الهواتف الذکية ببيئات التدريب الإلکترونية لتنمية مهارات إدارة التعلم الإلکتروني لدي أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدف البحث إلي الکشف عن أثر توظيف تطبيقات الهواتف الذکية ببيئات التدريب الإلکترونية لتنمية مهارات إدارة التعلم الإلکتروني لدي أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة. وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي لقياس أثر المتغير المستقل (تطبيقات الهواتف الذکية ببيئات التدريب الإلکترونية) علي المتغيرات التابعة (تنمية الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات إدارة التعلم الإلکتروني). وذلک من خلال استخدام أداتي البحث: الاختبارالتحصيلي الإلکتروني لقياسالجوانبالمعرفية،وبطاقة الملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات إدارة التعلم الإلکتروني لدىعينةالدراسة والتي بلغ عددها (30) عضو هيئة تدريس. وقد توصل البحث إلي وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطى درجات أفراد عينة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدي لکل من الاختبار التحصيلي المرتبط بالجوانب المعرفية وبطاقة الملاحظة المرتبطة بالجوانب الأدائية لمهارات إدارة التعلم الإلکترونيلدي أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة لصالح التطبيق البعدي. وقد أوصي البحث  بضرورة تَبَنِي البرنامج التدريبي المقترح القائم علي تطبيقات الهواتف الذکية في تنمية مهارات إدارة التعلم الإلکتروني لدي أعضاء هيئة التدريس، وتطوير بيئات التعلم التقليدية من خلال توظيف تکنولوجيا المعلومات وفق أسس ومعايير التدريب الإلکتروني.
الکلمات المفتاحية: برامج التدريب الإلکتروني – الهواتف الذکية – نظم إدارة التعلم الإلکتروني.
Abstract
The research aims to uncover the impact of employing smart phone applications in electronic training environments to develop e-learning management skills for faculty members at Mansoura University. The researcher used the semi-experimental approach to measure the effect of the independent variable (smart phone applications in electronic training environments) on the dependent variables (developing the cognitive and performance aspects of e-learning management skills). This is done by using the two research tools: the electronic achievement test to measure the cognitive aspects, and the observation card to measure the performance aspects of the e-learning management skills of the study sample, which reached (30) faculty members. The research found that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of the research sample in the pre and post applications for both the achievement test related to the cognitive aspects and the observation card related to the performance aspects of the e-learning management skills of faculty members at Mansoura University in favor of the post application. The research recommended the necessity of adopting the proposed training program based on smart phone applications in developing e-learning management skills of faculty members, and developing traditional learning environments by employing information technology according to the principles and standards of e-training.
Key words: e-training programs - smart phones - e-learning management systems
 

الكلمات الرئيسية