تصور مقترح لتطوير الأداء القيادي لمديري الإدارات بجامعة تبوک في ضوء نموذج لوب للقيادة الخادمة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة مديري الإدارات بجامعة تبوک لأبعاد القيادة الخادمة في ضوء نموذج لوب من وجهة نظر الموظفين والموظفات، والکشف عن المعوقات التي تحد من ممارستهم لها، إلى جانب تقديم تصور مقترح لتطوير الأداء القيادي لمديري الإدارات بجامعة تبوک في ضوء نموذج لوب للقيادة الخادمة. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث المنهج الوصفي بمدخله المسحي، کما استخدم الباحث نموذج لوب للقيادة الخادمة کمقياس لجمع البيانات من عينة الدراسة التي تکونت من (219) کعينة عشوائية بسيطة من الموظفين والموظفات في جامعة تبوک. وقد توصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: أن مديري الإدارات بجامعة تبوک يمارسون القيادة الخادمة بدرجة متوسطة إجمالاً وبمتوسط حسابي بلغ (2,23)، وأن جميع أبعاد القيادة الخادمة (تقدير الأخرين، المشارکة في القيادة، بناء فريق العمل، تنمية الأفراد، إظهار الأصالة، توفير القيادة) تمارس بدرجة متوسطة أيضاً بلغت متوسطاتها الحسابية (2,24، 2,24، 2,23, 2,21, 2,21، 2,19) على الترتيب. کما کشفت نتائج الدرلسة أن هناک معوقات تحول دون ممارستهم للقيادة الخادمة، من أهمها: عدم کفاية الصلاحيات الممنوحة لمديري الإدارات الممکنة لهم للقيام بمهامهم ومسؤولياتهم، وعدم وجود معايير لاختيار مديري الإدارات مبنية على أسس الکفاءة والجدارة، وتداخل الصلاحيات بين مديري الإدارات والقيادات الأکاديمية المشرفة عليهم، وضعف البرامج التدريبية التي يتلقاها مديرو الإدارات في أساسيات القيادة بصفة عامة والقيادة الخادمة بصفة خاصة. وأوصت الدراسة بتبني جامعة تبوک ومثيلاتها من الجامعات السعودية للتصور المقترح لتطوير الأداء القيادي لمديري الإدارات في ضوء نموذج لوب للقيادة الخادمة؛ بما تضمنه من أهداف ومؤشرات وآليات تنفيذية ومتطلبات إدارية ومادية وبشرية تسهم في تطبيقه، وسبل التغلب على المعوقات التي تحول دون تطبيقه.
الکلمات المفتاحية: تصور مقترح، مدير الإدارة ، نموج لوب، القيادة الخادمة، جامعة تبوک
Abstract
This study aimed to identify the practice level of the departments' managers at Tabuk University. It mainly focused on the dimensions of servant leadership in the light of the Loeb model according to male and female employees' point of view. It also revealed the obstacles that limit their practice and presenting a proposed conception for developing the leadership performance of the departments' managers at Tabuk University in the light of the Loeb model of servant leadership. To achieve these goals, the researcher used the descriptive approach with its survey approach. The researcher also used the Loeb model of servant leadership as a measure to collect data from the study sample, which consisted of (219) as a simple random sample of male and female employees. The study reached the most important results, they are as following: the departments' managers are practicing the servant leadership with average overall,  (2,23), And that all dimensions of servant leadership (appreciating others, participating in leadership, building a team, developing individuals, demonstrating originality, providing leadership) are also practiced to a moderate degree, with their arithmetic averages (2,24, 2.24, 2.23, 2.21, 2,21, 2,19) respectively. Also, the results revealed that there are obstacles that prevent them from practicing servant leadership, they are as following: the lack of possible authorities granted to the departments' directors to carry out their duties and responsibilities, the lack of criteria for selecting department managers based on the competence and merit foundations, and the power overlapping between the departments' managers and the academic leaders supervising them. Furthermore, the weakness of training programs that departments' managers receive in leadership basics in general and servant leadership in particular. The study recommended that the Tabuk University and similar Saudi universities adopt the proposed conception for developing the leadership performance of department managers in the light of the Loeb model of servant leadership consisting of objectives, indicators, executive mechanisms, administrative, material and human requirements that might contribute to its implementation, and ways to overcome the obstacles might occur.
Key Words: A proposed conception, manager of department, Loeb model, Servant Leadership 

الكلمات الرئيسية