درجة توظيف المستحدثات التکنولوجية في المجال التعليمي وعلاقة ذلک بمستوى التنمر الإلکتروني لدى طلبة کليتي التربية والتربية الأساسية بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة توظيف طلبة التعليم العالي بدولة الکويت للمستحدثات التکنولوجية في المجال التعليمي، ومستوى التنمر الإلکتروني لديهم، وبحث طبيعة العلاقة بينهما. وقد اعتمدت الدراسة المنهجالوصفي لمناسبته لموضوعها، ولأجل ذلک تم إعداد أداة خاصة بالدراسة تضمنت بعدين أساسيين تناولا توظيف المستحدثات التکنولوجية في المجال التعليمي ومستوى التنمر لدى الطلبة، طبقت على مجموعة بحث حجمها (1043) من طلبة کليتي التربية والتربية الأساسية. وکشفت النتائج أن الطلبة يوظفون المستحدثات التکنولوجية في المجال التعليمي بدرجة کبيرة، وأن مستوى التنمر الإلکتروني لديهم منخفضاً؛ وتبين وجود علاقة ارتباط عکسي دالة بين درجة توظيف هذه المستحدثات ومستوى التنمر الإلکتروني، وتبين إمکانية التنبؤ بأثر توظيف المستحدثات التکنولوجية على مستوى التنمر الإلکتروني باستخدام معادلة الانحدار الخطي للمتغيرين. کما کشفت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا فيما يتعلق بتوظيف المستحدثات التکنولوجية تبعا لمتغيرات الجنس والتخصص الدراسي والکلية، في حين تبين وجود فروق دالة إحصائيا تبعا لمتغير الفرقة الدراسية لصالح طلبة الفرقتين الثالثة والرابعة. کما تبين وجود فروق دالة إحصائيا لصالح الإناث في مستوى التنمر الالکتروني، بينما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التنمر الإلکتروني تبعا لمتغيرات التخصص الدراسي والکلية والفرقة الدراسية.
الکلمات المفتاحية: المستحدثات التکنولوجية، التنمر الإلکتروني
 


Abstract
The study aimed to identify the degree to which technological innovations are utilized in the educational field by postgraduates in the State of Kuwait, and to assess the level of cyberbullying among them, examining the nature of the relationship between the two issues. The descriptive approach has been adopted in view of its suitability for the study subject. For this purpose, the researcher prepared a special study tool, involving two basic dimensions that addressed the utilization of technological innovations in the educational field and the level of bullying among students. The tool was applied to a research group consisting of 1043 students from the Faculties of Education and Basic Education. Findings revealed a high degree of utilization of technological innovations by students in the educational field, along with a low level of cyberbullying among them. A significant inverse correlation between the extent of utilizing these innovations and the level of cyberbullying was detected as well. It was also established that the impact of utilizing technological innovations on the level of cyberbullying is predictable, using the linear regression equation for the two variables. Moreover, it was found that there were no statistically significant differences with regard to utilizing technological innovations as per the variables of gender, academic discipline and college, while there were statistically significant differences as per the variable of study group in favor of students of the third and fourth groups. Statistically significant differences were also spotted in the level of cyberbullying in favor of females, while there were no statistically significant differences in the level of cyberbullying as per the variables of academic discipline, college and study group.
 
Key words: technological innovations, cyberbullying

الكلمات الرئيسية