مبدأ الإتاحة التعليمية وحق التعليم للفئات المهمشة في ظل سيطرة التعلم عن بُعد "دراسة تحليلية نقدية"

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى تحليل مفهوم الإتاحة التعليمية، والأبعاد الاجتماعية، والسياسية، والاقتصادية، والثقافية التي اکتسبها هذا المفهوم في ظل سيطرة التعلم عن بعد، وکذا تحليل مفهوم الحق في التعليم، والمقاصد والغايات التعليمية التي تکسبه أبعاده الإنسانية، والکشف عن أدوات وآليات التعلم عن بعد التي يمکن الإعتماد عليها في إتاحة فرص تعليمية حقيقية لکل صاحب حق فيه، موضحًا أهم المزايا والتحديات التي تواجه المجتمع، وخاصة الفئات المهمشة نتيجة الاعتماد على أسلوب التعلم عن بعد، وکذا نقد الأوضاع الاجتماعية والاقتصادية والتعليمية للفئات المهمشة جراء سيطرة هذا النمط من التعلم، والتأثيرات والانعکاسات التربوية المجتمعية المترتبة على ذلک.
واستخدم البحث المنهج الوصفي النقدي، وتوصل البحث إلى: طرح مجموعة من المقومات والمتطلبات الأساسية اللازمة لتعظيم فرص الإتاحة التعليمية للفئات المهمشة في ظل سيطرة فکر وآليات التعلم عن بُعد، وکان من أبرزها: ضرورة التکامل بين أسلوب التعلم عن بعد، والاسلوب التعليمي التقليدي المدرسي، وتدعيم الارتباط بين مفهوم الإتاحة التعليمية والعديد من المفاهيم الأخرى مثل: العدالة الاجتماعية، والجودة، والتعلم المستمر، وکذا توجيه کافة الجهود الرسمية وغير الرسمية، ومشارکة المؤسسات التعليمية النظامية، وغير النظامية لتوفير فرص تعليمية تعويضية غير تقليدية لصالح الفئات المهمشة؛ تضمن لهم حقهم الشرعي الإنساني في التعليم في ظل سيطرة التعلم عن بعد.
الکلمات المفتاحية: الإتاحة، الحق في التعليم، التعلم عن بعد، التهميش، الفئات المهمشة، العدالة الاجتماعية، التعليم المستمر، الجودة التعليمية.
Abstract:
The aim of the research is to analyze the concept of educational access, and the social, political, economic, and cultural dimensions that this concept has acquired under the control of distance learning, as well as analyzing the concept of the right to education, educational purposes and goals that gain it its human dimensions, and the disclosure of distance learning tools and mechanisms that It can be relied upon to provide real educational opportunities for each right holder, explaining the most important advantages and challenges facing society, especially marginalized groups as a result of relying on the distance learning method, as well as criticism of the social, economic and educational conditions of marginalized groups as a result of the dominance of this mode of learning, and the educational effects and repercussions societal implications.
The research used the descriptive-critical approach, and the research concluded: presenting a set of components and basic requirements necessary to maximize educational access opportunities for marginalized groups under the control of distance learning thought and mechanisms, the most prominent of which were: the need to integrate the distance learning method, the traditional school educational method, and support The link between the concept of educational access and many other concepts such as: social justice, quality, and continuous learning, as well as directing all formal and informal efforts, and the participation of formal and informal educational institutions to provide non-traditional compensatory educational opportunities for marginalized groups; It guarantees them their legitimate human right to education under the control of distance learning.
Keywords: access, right to education, distance learning, marginalization, marginalized groups, social justice, continuing education, educational quality.

الكلمات الرئيسية