مدى استخدام معلمات العلوم مهارات التفکير ما وراء المعرفي في التدريس

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على مدى استخدام معلمات العلوم مهارات التفکير ما وراء المعرفي في أثناء مباشرتهنّ عملية تدريس مقرر العلوم، وکذلک الکشف عن الفروق الفردية الموجودة في مدى استخدامهن مهارات التفکير ما وراء المعرفي باختلاف المؤهل العلمي، والخبرة التدريسية. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم البحث المنهج الوصفي المسحي، وتکونت عينته من (420) معلمة من معلمات العلوم اللاتي يدرّسن في التعليم العام بمدينة الرياض اخترن بالطريقة العشوائية. وقد طُبّق عليهن مقياس استخدام معلمات العلوم مهارات التفکير ما وراء المعرفي، وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج التي من أهمها: أن معلمات العلوم اللاتي يدرّسن في التعليم العام بمدينة الرياض يستخدمن مهارة التخطيط التي تعدّ إحدى مهارات التفکير ما وراء المعرفي بدرجة مرتفعة، في حين يستخدمن مهارة المراقبة والضبط بدرجة متوسطة، ومهارة التقييم بدرجة متوسطة أيضًا في أثناء التدريس. کما خلص البحث إلى ما يلي: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة استخدام معلمات العلوم جميع مهارات التفکير ما وراء المعرفي (التخطيط، المراقبة والضبط، التقييم، الدرجة الکلية لمهارات التفکير ما وراء المعرفي) تعزى لمتغيري المؤهل العلمي، والخبرة التدريسية.
الکلمات المفتاحية: مهارات التفکير ما وراء المعرفي، معلمة العلوم، تعليم العلوم.
Abstract
The current research aimed to identify the extent to which female science teachers' use of metacognitive thinking skills while teaching a science course, as well as revealing individual differences in the extent to which they use of metacognitive thinking skills according to academic qualifications and teaching experience. To achieve these goals, the research used the descriptive survey method, and its sample consisted of (420) female science teachers in Riyadh who were chosen by random method. A measure of female science teachers' use of metacognitive thinking skills was applied to them, and the research concluded a set of results, the most important of which are: The female science teachers in general education in Riyadh use the planning skill as one of the metacognitive thinking skills to a high degree, while they use the monitoring and control skill at a medium degree, as well as they use the assessment skill at a medium degree during teaching. The results also found that there were no statistically significant differences in the degree of female science teachers' use of all metacognitive skills (planning, monitoring and control, assessment, and the total degree of metacognitive thinking skills) due to the variables of academic qualification and teaching experience.
KeywordsMetacognition skills, Science Teacher, Science Teaching

الكلمات الرئيسية