دور کلية الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبد العزيز في تحسين التفکير المنظومي لدى طلابها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفتالدراسة الحالية الکشف عن دور کلية الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبد العزيز في تحسين التفکير المنظومي لدى طلابها، وإظهار الفروق بين الطلاب ذوي الخلفيات المعرفية العلمية وذوي الخلفيات المعرفية الأدبية. وتکونت عينة الدراسة من 35 طالب بالمستوى الأول وعدد16 طالب بالمستوى الرابع، تم تطبيق عليهم مقياس التفکير المنظومي تطبيقا إلکترونيا، وبعد التحقق من الشروطالسيکومتريةللمقياس تم اختبار تساؤلات الدراسة باختبار "ت" للفروق بين طلاب المستوى الأول وطلاب المستوى الرابع، واختبار الفروق بين الطلاب ذوي الخلفيات العلمية وذوي الخلفيات الأدبية باختبار "مان ويتني"، ومعامل ارتباط بيرسون لإيجاد العلاقة بين التفکير المنظومي والعمر الزمني للطلاب.
وأسفرت النتائج عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب المستوى الأول وطلاب المستوى الرابع في التفکير المنظومي ( الأبعاد والدرجة الکلية) لصالح طلاب المستوى الرابع، ولم توجد فروق ذات دلالة بين الطلاب ذوي الخلفية العلمية والطلاب ذوي الخلفية الأدبية. کما کشفت الدراسة أنه توجد علاقة ارتباطية دالة بين العمر الزمني والقدرة على التفکير المنظومي.
الکلمات المفتاحية: علم النفس التربوي – الارشاد التربوي – التفکير - برامج الدراسات العليا.
Abstract
This study aimed to explore the faculty of Educational Graduate Studies role in improving     the students’ systemic thinking. Also, showed the differences between the students with arts and scientific knowledge backgrounds. The systematic thinking scale was administered electronically to 35 first-level students and 16 fourth-level students in the study. The study questions were examined using "T" Test to explore the differences between the students of the first and fourth levels after the psychometric conditions of the scale were checked. In addition, the differences between students with science and artistic backgrounds were investigated using the "Man-Whitney" test, and the Pearson correlation coefficient was used to investigate the relationship between systematic thinking and their chronological age. The study indicates that there were statistically significant differences in systemic thinking (dimensions and overall score) between first-and fourth-level students in favor of the fourth-level students. There were no major variations between students with a science and those with an arts background, according to the findings. The study results also showed that there is a significant correlation between age and the ability to think systematically.
Key world: Educational Psychology- Educational counseling- Thinking- Graduate studies

الكلمات الرئيسية