تصور مقترح قائم على الحوسبة السحابية لتطوير أداء معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة الفروانية بدولة الکويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الى الکشف عن مدى وعى معلمى المرحلة الثانوية بمحافظة الفروانية بدولة الکويت باستخدام الحوسبة السحابية فى تطوير أدائهم ، مع تحديد المعوقات التى تقابلهم فى تطبيق الحوسبة السحابية وتقديم تصور مقترح لتفعيل الحوسبة السحابية فى العملية التعليمية والتغلب على تلک المعوقات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى التحليلي، بلغ مجتمع العينة(130)  معلماً ومعلمة، من مجتمع البحث الاصلي، وقد قام بتوزيع الاستبانه على أفراد العينة وجمعها من المعلمين العاملين بمدارس المرحلة الثانوية، وتوصلت الى أن نتائج الاستجابة لمعلمى المرحلة الثانوية حول مدى معرفتهم بتطبيقات الحوسبة السحابية بدرجة متوسطة من مهارات استخدام هذه التطبيقات يرجع ذلک الى خلفية المعلمين عن مهارات استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية وان لديهم مستوى من المهارات يحتاج الى تنميته بطريقة تتناسب مع قدراتهم العملية، لذا من الضروري توعية المعلمين والطلبة حول أهمية استخدام الحوسبة السحابية في العملية التعليمة، ودورها في تحقيق العديد من الأهداف،ضرورة امتلاک المعلمين للمعارف والمهارات الکافية الستخدام الحاسوب في التدريس،أهمية تزويد الطلبة بعناوين الحسابات التي يمکنهم التواصل معها ومشارکة المستندات من خلالها، فقد اکدت نتائج استجابات عينة البحث على وجود معوقات لاستخدام الحوسبة السحابية تحد من فاعليتها، ومن خلال النتائج تم وضع التصور المقترح.
Abstract
The study aimed to reveal the awareness of high school teachers in Farwaniya Governorate, Kuwait, about using cloud computing in developing their performance, while identifying the obstacles they encounter in applying cloud computing and presenting a proposed vision for activating cloud computing in the educational process and overcoming those obstacles, and the study used the descriptive and analytical approach, The sample community reached (130) male and female teachers from the original research community. The questionnaire was distributed among the sample members and collected from teachers working in secondary schools. It concluded that the results of the response for secondary school teachers about their knowledge of cloud computing applications with a moderate degree of skills in using these applications is due to the teachers ’background on the skills of using cloud computing applications and that they have a level of skills that needs to be developed in a manner commensurate with their practical capabilities, Therefore, it is necessary to educate teachers and students about the importance of using cloud computing in the educational process, and its role in achieving many goals, the need for teachers to possess sufficient knowledge and skills to use computers in teaching, the importance of providing students with account addresses that they can communicate with and share documents through, the results have been confirmed. The research sample responses to the presence of obstacles to the use of cloud computing that limit its effectiveness, and through the results the proposed scenario was developed.
 

الكلمات الرئيسية