اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية بدولة الکويت نحو استخدام التکنولوجيا الرقمية في التدريس

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف اتجاهاتمعلمي المرحلة الثانوية بدولة الکويت نحواستخدام التکنولوجيا الرقمية في التدريس، في ضوء متغيرات( النوع- المؤهل العلمي- عدد سنوات الخدمة في المرحلة الثانوية). ولأجل ذلک تم إعداد أداة خاصة بالدراسة الحالية، عبارة عن استبانة تضمنت (30) فقرة. تم تطبيق نسخة إلکترونية منها في الفترة (أکتوبر – ديسمبر) من العام الدراسي 2020/2021، وتم اختيار عينة عشوائية حجمها (1200) معلما ومعلمة ممن أجابوا عليها. وکشفت النتائج عن أنه توجد اتجاهات بدرجة کبيرة لدى معلمي المرحلة الثانوية نحو استخدام التکنولوجيا الرقمية في التدريس. کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة حول الاتجاه نحو توظيف التکنولوجيا الرقمية في التدريس تعزى لمتغير النوع (ذکر/أنثى) في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح فئة المعلمين من الحاصلين على مؤهلات الدراسات العليا، وکذلک لمتغير عدد سنوات الخدمة في التدريس؛لصالح المعلمين الذين تقل عدد سنوات الخدمة لديهم عن 10 سنوات. وفي ضوء ذلک تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات التي تيسر استخدام هذه التکنولوجيا في الواقع التدريسي.
الکلمات المفتاحية: التکنولوجيا الرقمية- الاتجاهات – المرحلة الثانوية بدولة الکويت.
Abstract
The study aimed to identify the attitudes of secondary school teachers in the State of Kuwait towards the use of digital technology in teaching, in light of the variables of gender, academic qualification, and number of years of service in secondary schools. For this purpose, a special tool for the current study was developed, consisting of a questionnaire that included 30 items. An electronic copy was applied between October and December of the 2020/2021 academic year, and a random sample of 1200 male and female teachers was selected out of the respondents. Findings revealed the existence of highly positive attitudes among secondary school teachers towards using digital technology in teaching. It was also found that there are no statistically significant differences, attributed to the gender (male / female) variable, among the average scores of the respondents regarding the teachers’ attitude towards utilizing digital technology in teaching. However, based on the variables of academic qualification and number of years of service in teaching, statistically significant differences were detected in favor of the teachers who have postgraduate qualifications, and those who have less than 10 years of service, respectively. In light of this, a set of recommendations and proposals was presented to facilitate the use of this technology in the teaching reality.
Keywords: digital technology, attitudes, secondary schools in the State of Kuwait

الكلمات الرئيسية