واقع تطبيق مبادئ الحوکمة في إدارة شؤون المعلمين بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على واقع تطبيق مبادئ الحوکمة بإدارة شؤون المعلمين بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة، من وجهة نظر المعلمين، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي. واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع بيانات الدراسة وتحقيق أهدافها، وتکون مجتمع الدراسة من المعلمين المنقولين في حرکة النقل الداخلي بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة نهاية العام الدراسي 1440-1441هـ وبلغ مجتمع الدراسة 1013 معلماً وتم اختيار عينة عشوائية ممثلة للمجتمع وفق الطرق العلمية بلغ عددها 295 معلماً.  وتم تطبيق استبانة عليهم  تکونت من ثلاث محاور وهي :  الشفافية والنزاهة والعدالة و 39 فقرة , تم الاستجابة عليها وفق مقياس ليکرت الرباعي، وخلصت الدراسة الى مجموعة من النتائج من أهمها : أن تطبيق مبادئ الحوکمة بإدارة شؤون المعلمين بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة جاءت منخفضة في کل محور من محاور الدراسة، وجاءت واقع تطبيق مبادي الحوکمة بشکل عام منخفضة، کما بينت الدراسة وجود فروق دالة احصائياً تبعا لمتغير المرحلة الدراسية وذلک لصالح العاملين في المرحلة الابتدائية، ووجود فروق دالة احصائياً تبعا لمتغير عدد سنوات الخدمة لصالح الفئة الذين تتراوح خدمتهم من ١٠ الى ٢٠ سنة، کما بينت وجود فروق دالة احصائياً تبعا لمتغير العمل الحالي وذلک لصالح المعلمين، وبينت عدم وجود فروق دالة احصائياً تبعاً لمتغير المؤهل العلمي. وأوصت الدراسة بعدة توصيات من أبرزها: العمل على تحديث الأنظمة واللوائح والقوانين المعمول بها في الإدارة العامة للتعليم بما يخدم ويعزز تطبيق مبادئ الحوکمة فيها.
الکلمات المفتاحية: الحوکمة - الشفافية  - النزاهة - العدالة .
Abstract
The study aimed to identify the reality of applying the principles of governance in the Department of Teachers' Affairs in the General Administration of Education in Jeddah Governorate, from the teachers’ point of view. The study followed the descriptive approach. The questionnaire was used as a tool to collect study data and achieve its objectives. The study population consisted of transferred teachers in the internal transport movement at the end of the academic year 1440-1441 A.H. The study population reached 1013 teachers, and a random sample representing the community was chosen according to scientific methods, numbering 295 teachers. A questionnaire was consisted of three axes: transparency, integrity, and justice, and 39 items were answered according to the Likert quadruple scale. The study concluded with a set of results, for example:  the application of the principles of governance in the Department of Teachers' Affairs in the General Administration of Education in Jeddah Governorate was low in every axis of the study, and the reality of applying the principles of governance in general was low, and the study showed that there are statistically significant differences according to the variable of the school stage. This is for the benefit of those at the primary stage, and the existence of statistically significant differences according to the variable of the number of years of service for the benefit of the group whose service ranges from 10 to 20 years, it also showed that there are statistically significant differences according to the current work variable for the benefit of teachers, and there are no statistically significant differences according to the scientific qualification variable. The study recommended several recommendations, such as update the systems, regulations, and laws in the General Administration of Education to enhance the application of the principles of governance.
Key words: governance - Transparency – integrity -  Justice .
 

الكلمات الرئيسية