جودة الحياة الأسرية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى عيّنة من طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة جدة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الکشف عن العلاقة بين جودة الحياة الأسرية والدافعية للإنجاز لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة جدة، والکشف عن تأثير متغيرات الدراسة الديموغرافية (الجنس- التخصص الدراسي- حجم الأسرة- مستوى تعليم الوالدين- مصدر دخل الأسرة) في کل من جودة الحياة الأسرية والدافعية للإنجاز، وتسعى کذلک إلى التعرف على إمکانية التنبؤ بدافعية الإنجاز من خلال أبعاد جودة الحياة الأسرية لطلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة جدة، وبلغت عينة الدراسة الکلية (764) طالبا وطالبة من المرحلة الثانوية بمدارس مدينة جدة، واستخدمت الباحثة کأدوات للدراسة الحالية: مقياس جودة الحياة الأسرية من إعداد (عبد الوهاب وشند، 2010م)، ومقياس الدافعية للإنجاز، بالإضافة إلى استمارة للبيانات الأولية وکلاهما من إعداد (الباحثة).
وجاءت النتائج کالتالي: توجد علاقة ارتباطية دالّة إحصائيًا بين جودة الحياة الأسرية (الدرجة الکلية- الأبعاد) والدافعية للإنجاز لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة جدة، کما توجد فروق في جودة الحياة الأسرية لصالح الذکور والتخصص الدراسي العلمي وفئة حجم الأسرة (أکثر من5 أفراد)، ولصالح فئة مستوى تعليم (جامعي فما فوق) للأب ومستوى تعليم (ثانوية عامة) للأم ولصالح فئة مصدر دخل الأسرة (راتب شهري)، کما أظهرت النتائج وجود فروق في الدافعية للإنجاز لصالح فئة مستوى تعليم (جامعي فما فوق) للأب، ولصالح فئة مصدر دخل الأسرة لصالح (راتب شهري). بينما لا توجد فروق في الدافعية للإنجاز وفقا لمتغير الجنس وحجم الأسرة, کما أمکن صياغة معادلات للتنبؤ بدرجة دافعية الإنجاز لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية من خلال (الدرجة الکلية ودرجة بعد المقدرة المادية/ السلامة الصحية) لجودة الحياة الأسرية. کما قدمت الباحثة عدة توصيات منها: تفعيل برامج الثقافة الأسرية وتصميم برامج إرشادية على أيدي متخصصين تهدف إلى تنمية الدافعية للإنجاز لدى الفئات العمرية المختلفة وفي مختلف المراحل الدراسية.
Abstract
The present study aims to revealing the relationship between the quality of family life and achievement motivation among high school students, and to show the impact of the demographic variables of the study (Sex- Specialization – Family size- Parents’ level of education- source of family income) in both the quality of family life and the achievement motivation, as well as seeking to identify the predictability of motivation achievement through the dimensions of family life quality for students in secondary schools in Jeddah. The totalsample size for this study reached (764) students from secondary schools in the city of Jeddah, for the current study the researcher used the following tools: the quality of family life scale prepared by (AbdelWahaband Chand, 2010), and the measure of achievement motivation, In addition to the preliminary information form, both prepared by (the researcher).
Testing results were as follows: there is a statistically significant correlation between the quality of family life (total score-dimensions) and achievement motivation among secondary school studentsin Jeddah, differences exist in the quality of family lifein favor of males, specialization, family size (more than 5members), and in favor of   level ofuniversityeducationand higher (the father) and level of high school education (the mother). Also, forsource of family income (monthly income). On the other hand, there are no differences in theachievement motivationaccording to sex and family size.
It was possible to formulate equations to predict the degree of achievement motivation amonghigh school students through (the total score and the financial well-being dimension / health) of the quality of family life.
The researcher also offered several recommendations and suggestions including: activation of family culture programs anddesigningcounseling programs at the hands of specialists aimed at the development of achievement motivation among different age groups and in various stages of education.

الكلمات الرئيسية