هدف هذا البحث إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي لزيادة الصلابة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية، تکونت عينة الدراسة من (30) طالب بمرحلة التعليم الثانوي بمدينة بنغازي الليبية وتتراوح أعمارهم ما بين(18-20) عام، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بحيث تضم کل مجموعة (15) طالب، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الصلابة النفسية والبرنامج الارشادي وهما من إعداد (الباحث) ومقياس الأفکار اللاعقلانية من إعداد من اعداد هوبر ولاين Hoopre, ,Layne وترجمة معتز سيد عبد الله ومحمد السيد عبد الرحمن (1997) من اللغة الإنجليزية، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي ذو التصميم (قبلي وبعدي وتتبعي) لمجموعتين تجريبية وضابطة متکافئتين وقد توصل الباحث إلى التالي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الأفکار اللاعقلانية لصالح القياس البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الأفکار اللاعقلانية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس الصلابة النفسية لصالح القياس البعدي، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس الصلابة النفسية لصالح المجموعة التجريبية، أما بالنسبة للمقارنة بين التطبيقين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية أـظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس الصلابة النفسية وذلک في الدرجة الکلية للمقياس ودرجة البعد الثاني، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية للبعد الأول والبعد الثالث لصالح القياس البعدي، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس الأفکار اللاعقلانية لصالح القياس التتبعي، کما يوجد تأثير واضح لفعالية البرنامج الارشادي الحالي على تنمية الصلابة النفسية. الکلمات المفتاحية: الارشاد العقلاني الانفعالي، الصلابة النفسية، طلاب المرحلة الثانوية. Abstract The aim of this research is to identify the effectiveness of a rational and emotional counseling program to increase the psychological hardiness of high school students. The study sample consisted of (30) students in the secondary education stage in Benghazi, Libya, whose ages range between (18-20) years, and they were divided into two experimental and control groups. So that each group includes (15) students, and the study tools were represented in the scale of psychological hardness and the instructional program, which were prepared by (the researcher) and the scale of irrational thoughts prepared by Huopre and Layne, and translated by Moataz Syed Abdullah and Muhammad Al-Sayed Abdel Rahman (1997) from The English language, and the study relied on the experimental approach designed (before, after and after) for two equivalent experimental and control groups, and the researcher concluded the following: The existence of statistically significant differences between the average ranks of the experimental group scores in the pre and post measurements on the irrational ideas scale in favor of the post measurement, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement on the irrational thoughts scale in favor of the experimental group, and the presence of significant differences A statistic between the average ranks of the scores of the experimental group members in the pre and post measurements of the psychological hardness scale in favor of the post measurement, and there are also statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post measurement of the psychological hardness scale in favor of the experimental group, and as for the comparison between the post and the following applications of the group Experimental The results of the study showed that there were no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group scores in the post and tracer measures of the psychological hardness scale in the total score of the scale and the degree of the second dimension, while there were statistically significant differences for the first and third dimensions in favor of the dimensional measurement, and there are also differences of interest. Statistical significance between the mean scores of the trial group There is a clear effect on the effectiveness of the current indicative program on the development of psychological toughness. Key words: rational emotional counseling, psychological hardiness , high school students.
الفرجاني, علي مهدي محمد حمد. (2020). فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي لزيادة الصلابة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة بنغازي الليبية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112(5), 2704-2737. doi: 10.21608/maed.2020.199373
MLA
علي مهدي محمد حمد الفرجاني. "فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي لزيادة الصلابة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة بنغازي الليبية". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112, 5, 2020, 2704-2737. doi: 10.21608/maed.2020.199373
HARVARD
الفرجاني, علي مهدي محمد حمد. (2020). 'فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي لزيادة الصلابة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة بنغازي الليبية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112(5), pp. 2704-2737. doi: 10.21608/maed.2020.199373
VANCOUVER
الفرجاني, علي مهدي محمد حمد. فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي لزيادة الصلابة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة بنغازي الليبية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2020; 112(5): 2704-2737. doi: 10.21608/maed.2020.199373