هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في خفض بعض السلوکيات اللاتوافقية لدي الصم المتمثله في (السلوک العدواني، سلوک التمرد، السلوک الإنسحابي، سلوک الکذب) من تلاميذ المرحلة الإبتدائية، وتکونت عينة الدراسة من (20) تلميذا وتلميذة بمرحلة التعليم الأساسي ممن تتراوح أعمارهم ما بين " 10 – 13 " عاما ونسبة ذکاءهم ما بين " 90 – 110 " ودرجة فقدانهم في السمع " أکثر من70 ديسبل " والذين حصلوا على درجات مرتفعة على مقياس السلوک اللاتوافقي للصم . وتم تقسيمهم الى ( 10) تلميذا وتلميذة ( مجموعة تجريبية) ، و (10) تلميذا وتلميذة (مجموعة ضابطة ) بمدرسة الأمل للصم بمدينة المنصورة محافظة الدقهلية، وتمثلت أدوات الدراسة فى مقياس السلوک اللاتوافقي لدي التلاميذ الصم (إعداد الباحثة)، استمارة جمع البيانات الأولية للتلاميذ الصم (إعداد: الباحثة)، البرنامج الإرشادي النفسي الديني للتلاميذ الصم (إعداد الباحثة)، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، ذو التصميم شبه التجريبي (قبلي- بعدي- تتبعي) لمجموعتين تجريبيه وضابطه متکافئتين من حيث السن، ودرجة الذکاء، والنوع، وقد توصلت الباحثة إلى النتائج التالية:
· توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي علي مقياس السلوک اللاتوافقى لصالح المجموعة التجريبية. · توجد فروق ذات دلاله احصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس السلوک اللاتوافقي لصالح القياس البعدي. · لا توجد فروق بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي علي مقياس السلوک اللاتوافقي.
الکلمات المفتاحية: الإرشاد النفسي الديني، السلوک اللاتوافقي، التلاميذ الصم. Abstract
The present study aimed to identify the effectiveness of a religious psychological counseling program in reducing some of the inconsistent behaviors among the deaf, represented by (aggressive behavior, rebellious behavior, withdrawn behavior, lying behavior) of primary school students, and the study sample consisted of (20) students in the education stage The main ones are between the ages of "10-13" years and their IQ between "90-110" and their degree of hearing loss "more than 70 dB" and who scored high on the inconsistent behavior scale for the deaf. They were divided into (10) male and female students (experimental group), and (10) male and female students (control group) at Al-Amal School for the Deaf in Mansoura City, Dakahlia Governorate, and the study tools were represented in the measure of inconsistent behavior of deaf pupils (researcher preparation), the initial data collection form For deaf students (preparation: the researcher), the psycho-religious counseling program for deaf students (researcher preparation), and the study relied on the experimental curriculum, with a quasi-experimental design (pre-post-tracer) for two experimental and control groups that are equal in terms of age, degree of intelligence, and gender. The researcher reached the following results:
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post application of the inconsistent behavior scale in favor of the experimental group.
2- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the non-consensual behavior scale in favor of the post measurement.
3- There are no differences between the mean scores of the experimental group scores in the two sequential measures on the inconsistent behavior scale.
Key words: Religious psychological counseling, consensual behavior, deaf students.
حواس, مي حسن محمد. (2020). فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في خفض بعض السلوکيات اللاتوافقية لدي الصم من تلاميذ المرحلة الإبتدائية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112(5), 2395-2429. doi: 10.21608/maed.2020.198182
MLA
مي حسن محمد حواس. "فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في خفض بعض السلوکيات اللاتوافقية لدي الصم من تلاميذ المرحلة الإبتدائية". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112, 5, 2020, 2395-2429. doi: 10.21608/maed.2020.198182
HARVARD
حواس, مي حسن محمد. (2020). 'فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في خفض بعض السلوکيات اللاتوافقية لدي الصم من تلاميذ المرحلة الإبتدائية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 112(5), pp. 2395-2429. doi: 10.21608/maed.2020.198182
VANCOUVER
حواس, مي حسن محمد. فعالية برنامج إرشادي نفسي ديني في خفض بعض السلوکيات اللاتوافقية لدي الصم من تلاميذ المرحلة الإبتدائية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2020; 112(5): 2395-2429. doi: 10.21608/maed.2020.198182