نمط وکثافة مشاهدة أفلام الکارتون وعلاقتهما ببعض اضطرابات التواصل الاجتماعي لدى أطفال ما قبل المدرسة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على العلاقة بين نمط وکثافة مشاهدة أفلام الکارتون وظهور بعض اضطرابات التواصل الاجتماعي المتمثلة في: اضطراب التواصل اللفظي، اضطراب التواصل غير اللفظي، قصور التفاعل الاجتماعي لدى أطفال ما قبل المدرسة. وشملت عينة الدراسة (435) طفل من مشاهدي أفلام الکارتون بمرحلة ما قبل المدرسة، من الجنسين (249) من الذکور و(186) من الإناث،وتم اختيارهم عشوائياً من الروضات الحکومية والتجريبية المختلفة بمدينة المنصورة، تراوحت أعمارهم ما بين (4-6) سنوات، بمتوسط عمري قدره (5.25) سنة، وانحراف معياري قدره (0.703) سنة. واشتملت أدوات الدراسة مقياس اضطرابات التواصل الاجتماعي لأطفال ما قبل المدرسة "صورة المعلمات - الأمهات" (إعداد الباحثة)، واستمارة مشاهدة أفلام الکارتون لأطفال ما قبل المدرسة "صورة الأمهات" (إعداد الباحثة). واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار (ت) لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين أحادي الاتجاه. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات عينة الدراسة في جميع أبعاد مقياس اضطرابات التواصل الاجتماعي والدرجة الکلية تبعاً لنمط المشاهدة (فردى - جماعي) لصالح نمط المشاهدة الفردي، کما توصلت أيضاً إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات عينة الدراسة في جميع أبعاد مقياس اضطرابات التواصل الاجتماعي والدرجة الکلية تبعاً لکثافة المشاهدة (مرتفع – متوسط - منخفض)، باستثناء بعد قصور التفاعل الاجتماعي.
الکلمات المفتاحية: أفلام الکارتون، اضطرابات التواصل الاجتماعي، أطفال ما قبل المدرسة.
Abstract
The current study aimed at identifying the Pattern and intensity of watching animated films and their Relationship to some social communication disorders such as: verbal communication disorder, non-verbal communication disorder, social interaction deficiency for preschool children. The sample of the study included (435) pre-school children watching animated films, (249) males and (186) females,, from different governmental and experimental kindergartens in Mansoura, ranging between (4-6) years. With an average of (5.25) years old, and standard deviation (0.703) years. The study tools included the measure of social Communication disorders for preschool children 'Image teachers- mothers' (prepared by the researcher), and form to watch animated films for preschool children (prepared by the researcher). The researcher used the following statistical methods: independent – samples t test and one -way anova.The results of the study concluded that there were statistically significant differences between the mean scores of the study sample in all dimensions of the social communication disorders scale and the total score according to the pattern of viewing (individual - group) in favor of the individual viewing pattern. It also concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of the study sample in All dimensions of the scale of social communication disorders and the overall score according to the volume of the wathing (high - medium - low), except for the dimension of social interaction deficiency.
  Key words: Animated Films, some Social Communication Disorders, Pre-school Children.

الكلمات الرئيسية