فاعلية برنامج باستخدام السيکودراما في تحسين التواصل اللفظي لدى المعاقين عقلياً القابلين للتعلم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلي تعرف فاعلية برنامج باستخدام السيکودراما في تحسين التواصل اللفظي لدي المعاقين عقليا القابلين للتعلم ، أجريت الدراسة علي عينة قوامها (20) طفلاً وطفلة من المعاقين عقليا القابلين للتعلم ، مقسمة إلي (10) أطفال کمجموعة تجريبية من مدرسة التربية الفکرية بمدينة المنصورة و(10) أطفال کمجموعة ضابطة من مدرسة التربية الفکرية بمدينة دکرنس ، تراوحت نسبة ذکائهم من (50 - 70) درجة علي مقياس ستانفورد بنييه (الصورة الخامسة)، وبلغت أعمارهم الزمنية (10) أعوام ، واستخدمت الدراسة مقياس ستانفورد بنييه لقياس الذکاء (الصورة الخامسة)، ومقياس التواصل اللفظي ، وبرنامج قائم علي السيکودراما (من إعداد الباحثة) ، وقد توصلت الدراسة إلي فاعلية البرنامج المستخدم وتأثيره الإيجابي في تحسين التواصل اللفظي(اللغة الإستقبالية والتعبيرية) لدي المعاقين عقليا القابلين للتعلم، کما توصلت الدراسة أيضاً إلي وجود التحسن الذي أحدثه البرنامج المقترح في القياس البعدي وامتداد أثره إلي القياس التتبعي الذي أجرته الباحثة بعد مرور شهر من انتهاء تطبيق البرنامج مما يثبت استمرار فاعلية البرنامج القائم علي استخدام السيکودراما في تحسين التواصل اللفظي بعد توقفه .
Summary
The study aims to identify the effectiveness of a program using psychodrama in improving verbal communication among the mentally handicapped who are able to learn. The study was conducted on a sample of (20) children and girls from the mentally handicapped who are able to learn divided into (10) children as an experimental group from the School of Intellectual Education in Mansoura City and ( 10) Children as a control group from the School of Intellectual Education in the city of Dikirnis, their IQ ranges from (50-70) degrees on the Stanford-Beniyeh scale (the fifth image) and their age is (10) years. Verbal, and a program based on the use of psychodrama (prepared by the researcher Among the most important findings of the study is the presence of statistically significant differences between the degrees of mentally handicapped children (the study sample) on the verbal communication scale, in favor of the post application, which indicates the effectiveness of the program used in improving verbal communication among the mentally handicapped who are able to learn, and the study also found To extend the effect of the program used to the tracer measurement that the researcher conducted after a month had passed from the end of implementing the program, which proves the continued effectiveness of the program based on the use of psychodrama after it was stopped in improving verbal communication among the mentally handicapped who are able to learn .

الكلمات الرئيسية