أنماط التعلق الآمن وغير الامن وعلاقتهما ببعض الخصائص الشخصية والمعرفية لدى الطفل في مرحلة الطفولة المبکرة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين أنماط التعلق (الآمن، والغير آمن) وبعض خصائص الشخصية (تقدير الذات)، والکشف عن العلاقة بين أنماط التعلق (الآمن، ونمط التعلق الغير آمن) وبعض العمليات المعرفية (اليقظة العقلية) لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبکرة. کما هدفت الدراسة التعرف على مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث من حيث أنماط التعلق الآمن والغير آمن وأثرها على شخصية الطفل وبعض الجوانب المعرفية. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (الارتباطي)، حيث استخدمت الباحثة مقياس أداة ملاحظة أنماط التعلق(الآمن، الغير آمن) من إعداد الباحثة، ومقياس تقدير الذات، ومقياس تورنتو لليقظة العقلية، وتم تطبيق أدوات الدراسة على عينة عشوائية مکونة من 100 فرداً ، مقسمة إلى  50 طفل من أطفال الروضة (25 إناث – 25 ذکور)، وعينة من أمهات أطفال الروضة عددها 50، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج وهي: وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين أنماط التعلق (الآمن، الغير آمن) وتقدير الذات لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبکرة، کما أظهرت النتائج وجود علاقة دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 بين أنماط التعلق (الآمن، الغير آمن) واليقظة العقلية لدى أطفال العينة.کما کشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0,05بين الذکور والإناث في أنماط التعلق الآمن لصالح الذکور، وکشفت الدراسة أيضا عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث في تقدير الذات واليقظة العقلية. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: نشر ثقافة التعلق الآمن بين معلمات رياض الأطفال، وسبل تنميتها عند الأطفال. والاهتمام بتثقيف أمهات أطفال الروضة تجاه تعزيز التعلق الآمن لأطفالهم. وکذلک إعداد برامج متخصصة حول مفهوم التعلق الآمن والغير آمن.
Abstract
The study aimed to identify the relationship between patterns of attachment (secure and insecure attachment styles) and the Child's Personal (self-assessment) and Cognitive Characteristics (mental vigilance), as well as to reveal the relationship between patterns of attachment(secure, insecure) and some cognitive processes (mental vigilance) in early childhood. The study also aimed to identifying the extent to which there are statistically significant differences between males and females in terms of secure and insecure attachment styles and their impact on the child’s personality characteristic and cognitive aspects. The study was based on the descriptive method, where the researcher used the scale of observation tool prepared by the researcher, the children's self-assessment observation form, the Toronto mental measurement, and the study tools were applied to a random sample of 100 persons, divided into 50 babies (25 females - 25 males).
 A sample of 50 mothers of the kindergarten children, the study found a number of findings: A statistical correlation at the level of an indication of 0.01 between patterns of attachment and early childhood self-esteem. The results also showed a statistically significant relationship at 0.01 sig. between the patterns of attachment and mental vigilance. The results also revealed differences of statistical sig. at 0.05 for males and females in patterns of secure attachment to males. The study also revealed that there were no statistically significant differences between males and females in self-esteem and mental vigilance. Based on the results of this study, the study recommended a number of recommendations, including: Spreading a culture of safe attachment among kindergarten teachers, and ways of developing them in children. Moreover, interest in educating kindergarten mothers towards promoting safe attachment for their children. As well as preparing specialized programs on the concept of safe and unsafe attachment.

الكلمات الرئيسية