استخدام بيئة تعلم نقال لتنمية مهارات إنتاج قواعد بيانات المواقع التفاعلية لدي طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلي تنمية مهارات إنتاج قواعد بيانات المواقع التفاعلية لدي طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية من خلال استخدام بيئة تعلم نقال, واستخدم الباحث المنهج شبة التجريبي, وتکونت عينة البحث من طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية, وعددهم (32) طالبة يمثلون المجموعة التجريبية, وتمثلت أدوات البحث في (اختبار تحصيلي, بطاقة ملاحظة, بطاقة تقييم منتج), وطبقت قبليا وبعديا على المجموعة التجريبية , وبعد إجراء عملية التحليل الاحصائي للبيانات توصلت نتائج البحث الي : وجود فرق دال احصائيا عند مستوي (α≤0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين (القبلي – البعدي) للأختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة وبطاقة تقييم جودة المنتج لمهارات انتاج قواعد بيانات المواقع التفاعلية لصالح التطبيق البعدي .
الکلمات المفتاحية: التعلم النقال – مهارات إنتاج قواعد بيانات المواقع التفاعلية.
Abstract
The current research aims to develop the skills of producing interactive websites databases for Al-Azhar high school students through the use of a mobile learning environment, and the researcher used the semi-experimental approach, and the research sample consisted of Al-Azhar high school students, and their number (32) students represent the experimental group, and the research tools were In (achievement test, note card, product evaluation card), it was applied before and after the experimental group, and after performing the statistical analysis of the data, the results of the research reached: There is a statistically significant difference at the level of (α≤0.05) between the mean scores of the experimental group students in the two applications (Pre - post) for the achievement test, the note card and the product quality assessment card for the skills of producing interactive website databases for the benefit of the post application.
Keywords: mobile learning - interactive website database production skills.

الكلمات الرئيسية