استخدام نموذج الفصل المعکوس فى تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية من خلال استخدام نموذج الفصل المعکوس واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبى، وتکونت عينة البحث من تلاميذ المرحلة الإعدادية وعددهم (32) طالب يمثلون المجموعة التجريبية، وتمثلت أدوات البحث في (اختبار تحصيلي، بطاقة ملاحظة)، وطبقت قبلياً وبعدياً على المجموعة التجريببة وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي للبيانات توصلت نتائج البحث إلى: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى a) ≤ 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين (القبلي – البعدي) للاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة لمهارات البرمجة لصالح التطبيق البعدي.
الکلمات المفتاحية: نموذج الفصل المعکوس – مهارات البرمجة
Summary
The current research aims to develop the skills of Bringing among middle school students through the use of the flipped class model, and the researcher used the semi-experimental approach, and the research sample consisted of (32) middle school students representing the experimental group, and the research tools were (achievement test, note card) , And applied before and after the experimental group, and after performing the statistical analysis of the data, the results of the research reached: There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental group students in the two applications (pre-post) for the achievement test and the observation card for programming skills in favor of the application Dimensional.
Keywords: flipped classroom model - programming skills

الكلمات الرئيسية