مدخل المشکلات الحياتية في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية مهارات التفکير المنتج لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على فعالية مدخل المشکلات الحياتية ، وذلک بهدف الارتقاء بعقلية تلميذ الصف الثانى الاعدادى وتنمية مهارات تفکير عليا تتمثل في مهارات التفکير المنتج، وما تشمله من قدرات عقلية ترکز على استغلال الطاقات الکامنة لدى المتعلمين ، والتي ترکز على المشارکة ، والتفاعل بين المتعلمين بعضهم البعض من ناحية ، وبين المعلم من ناحية أخري ، حتى نجعل المتعلم منتج للمحتوى و جزء منه  ، وليس ناقل له .
وفي ضوء ذلک تم إعداد قائمة بأهم مهارات التفکير المنتج وأهم المهارات التي يمکن تنميتها لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى وإعداد اختبار مهارات التفکير المنتج .
وتم تطبيق البحث على عينة من تلاميذ الصف الثانى الاعدادى بمدرسة محمود شهاب الاعدادية کمجموعة تجريبية؛ حيث بلغت العينة 40 تلميذًا ، وتم  استخدام منهج البحث التجريبي للمجموعتين ، وتم تطبيق أداة البحث ( اختبار مهارات التفکير المنتج ) وقد أکدت نتائج البحث أن المدخل کان له فعالية في تنمية مهارات التفکير المنتج لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى.
کلمات مفتاحية: مدخل المشکلات الحياتية – تدريس الدراسات الاجتماعية – التفکيرالمنتج.
bstractA
The present research targeted the effectiveness of the entrance to life problems , with a view to seeing a pupil mention  the second grade preparation and the development of high thinking skills representing the skills of product thinking , and what is included in mental abilities focus on the exploitation of the underlying energies , which focus on interaction between learners some of them are hand , and between the teacher on the other hand, so we make the learner product for the content and part of it ,not his conveyor.  
In light of this, a list of the most important product thinking skills and the most important skills that can be developed at pupils secondary preparation and preparation of product thinking skills test                                                                                
The research was applied to a sample of second-graduate at Mahmoud Shahab's preparatory school as a group experimental, where the sample reached 40 students , and the experimental search curriculum was used for two groups, and the search tool was applied test the product thinking skills research results have confirmed that the entrance has had an effectiveness in the development of thinking skills the product has the second graders.       
Key words: life problems approach-teaching social studies-  productive thinking

الكلمات الرئيسية