التعلم الذاتي القائم على الحوسبة السحابية في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية بعض مهارات التفکير التحليلي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على فعالية التعلم الذاتي القائم على الحوسبة السحابية  ، وذلک بهدف الارتقاء بعقلية تلميذ الصف الاول الاعدادى وتنمية مهارات تفکير عليا تتمثل في مهارات التفکير التحليلى، وما تشمله من قدرات عقلية ترکز على استغلال الطاقات الکامنة لدى المتعلمين ، والتي ترکز على المشارکة ، والتفاعل بين المتعلمين بعضهم البعض من ناحية ، وبين المعلم من ناحية أخري ، حتى نجعل المتعلم محور العملية التعلمية .
وفي ضوء ذلک تم إعداد قائمة بأهم مهارات التفکير التحليلى وأهم المهارات التي يمکن تنميتها لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادى وإعداد اختبار مهارات التفکير التحليلى .
وتم تطبيق البحث على عينة من تلاميذ الصف الاول الاعدادى بمدرسة شجرة الدر الاعدادية  بنات کمجموعة تجريبية؛ حيث بلغت العينة34 تلميذًا، وتم  استخدام منهج البحث التجريبي للمجموعتين ، وتم تطبيق أداة البحث ( اختبار مهارات التفکير التحليلى ) وقد أکدت نتائج البحث أن التعلم الذاتي القائم على الحوسبة السحابية  کان له فعالية في تنمية مهارات التفکير التحلىلى لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادى.
کلمات مفتاحية: التعلم الذاتي  تدريس الدراسات الاجتماعية – الفکير التحليلى .
bstractA
The current research aims to identify the effectiveness of self-learning based on cloud computing, with the aim of improving the mindset of the first-grade middle school pupil and developing higher thinking skills represented in analytical thinking skills, and the mental capabilities it includes focusing on exploiting learners' latent energies, which focus on participation and interaction Between the learners on the one hand, and the teacher on the other hand, in order to make the learner the focus of the learning process.
In light of this, a list of the most important analytical thinking skills and the most important skills that can be developed for first-grade middle school pupils was prepared and a test of analytical thinking skills was prepared.
The research was applied to a sample of first-grade middle school students at Shajarat Al-Durr Preparatory School for girls as an experimental group. Where the sample reached 34 students, and the experimental research methodology was used for the two groups, and the research tool (analytical thinking skills test) was applied. The results of the research confirmed that self-learning based on cloud computing was effective in developing analytical thinking skills among first-grade middle school students.
Key words: Self-learning, teaching social studies - analytical thinking.

الكلمات الرئيسية