فعالية التعلم المدمج القائم علي الواقع المعزز في تصويب التصورات الخطأ في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي تصويب التصورات الخطأ في مادة العلوم لدي تلاميذ الصف الأول الاعدادي بمدرسة زهير الفار الاعدادية بنات باستخدام التعلم المدمج القائم علي الواقع المعزز ، وقد تم تقسيمهم الي مجموعتين ، المجموعة التجريبية بلغ عددها (20) طالبة درسوا من خلال التعلم المدمج القائم علي الواقع المعزز ، والمجموعة الضابطة بلغ عددها (20) طالبة درسوا من خلال الطريقة المعتادة ، واتبع الباحث المنهج الوصفي لوصف وتحليل الأدبيات ذات الصلة بمشکلة البحث ووصف وبناء وتصميم أدوات البحث ، والمنهج التجريبي لقياس فعالية التعلم المدمج القائم علي الواقع المعزز علي تصويب التصورات الخطأ . تمثلت أدوات البحث في اختبار التصورات الخطأ ، وتم تطبيق أساليب المعالجة الاحصائية المناسبة ، وتوصل البحث الحالي الي فعالية التعلم المدمج القائم علي الواقع المعزز في تصويب التصورات الخطأ في مادة العلوم لتلاميذ الصف الأول الاعدادي ، وتم مناقشة هذه النتائج وتقديم التفسيرات المبررة لها.
الکلمات المفتاحية : التعلم المدمج ، الواقع المعزز ، التصورات الخطأ.
Abstract:
The aim of the current research is to correct the misconceptions in Science subject for first-grade of prep school students at the Zuhair Al-Far Preparatory School for Girls using blended learning based on augmented reality, and they were divided into two groups, the experimental group were totaled of 20 students who studied through blended learning based on augmented reality, and the control group were totaled of (20) students who studied through the usual method, and the researcher followed the descriptive approach to describe and analyze the literature related to the research issue, describe, construct and design research tools, and the experimental approach to measure the effectiveness of blended learning based on augmented reality in amending misconceptions. The research tools consisted of testing misconceptions, and appropriate statistical handling methods were applied and the current research showed the effectiveness of blended learning based on augmented reality in amending misconceptions in Science subject for the first-grade of prep school students, and these results were discussed and justified explanations were provided for them.
Key words: blended learning, augmented reality, misconceptions

الكلمات الرئيسية