آراء بعض الفلسفات التربوية في تربية الطفل ( دراسة تحليلة)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تستهدف الدراسة الحالية الى إبراز الاطار الفکري الموجه لعمليات تربية الطفل من وجهة نظر
 ( الفلسفة المثالية والواقعية والبراجماتية والوجودية والإسلامية )
، ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي وذلک لوصف وتحليل ابرز التوجهات التربوية لتلک الفلسفات فيما يتعلق بتربية الطفل وطبيعة المناهج وطرائق التعلم والتعليم الموجهة لهم ، وقد توصل البحث الى جملة من الاستنتاجات والنتائج المتعلقة بمسألة ترببة الطفل والمنهج الموجه له ، فضلاً عن طرائق تعليم وتعلم الطفل .
The current study aims to highlight the intellectual framework guiding the processes of raising the child from the point of view (idealistic, realistic, pragmatic, existential and Islamic philosophy), and to achieve the goal of the research, the researcher used the descriptive and analytical approach in order to describe and analyze the most prominent educational trends of those philosophies in relation to raising the child and the nature of the curricula and methods of learning and teaching directed to them The research reached a set of conclusions related to the issue of raising the child and the approach directed to him, as well as the methods of teaching and learning the child
المحور الاول

الكلمات الرئيسية