واقع تحقيق التربية الاقتصادية لدي أطفال الروضة – دراسة ميدانية بمحافظة الدقهلية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على واقع تحقيق التربية الاقتصادية لدي أطفال الروضة . وتحقيقًا لهدف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة طبقت على عينة قوامها (405) من معلمات رياض الأطفال بمحافظة الدقهلية .
وتوصل البحث إلى العديد من النتائج منها: أبرز الأدوار التي تقوم بها معلمه رياض الأطفال في تحقيق التربية الاقتصادية لدي أطفال الروضة : متابعة سلوکيات الأطفال الاقتصادية أثناء تواجدهم في حجرة الدراسة أو فى فناء الروضة , وتنمية معاني الادخار وترشيد الاستهلاک وحب العمل عن طريق الأنشطة المتنوعة لدي الأطفال , ومن أبرز الأدوار التي تقوم بها إدارة رياض الأطفال :  لصق الملصقات المصورة داخل وخارج حجرة الدراسة التي تحث علي غلق المصابيح والصنابير والمحافظة علي نظافة المکان , وعمل رحلات شهرية   للأطفال  للتعرف علي  المهن والأعمال المختلفة  لغرس قيمه حب العمل واحترام المهن المختلفة وتقدير أصحابها  , ومن أبرز أدوار أنشطة رياض الأطفال في تحقيق التربية الاقتصادية لدي أطفال الروضة : التنوع في الأنشطة داخل الروضة التي تغرس في الطفل الأمانة والحرام والحلال وقيم البيع والشراء , إقامة أنشطة تحث الطفل علي ممارسة السلوکيات الاقتصادية المرغوب بها کترشيد الاستهلاک والبعد عن الاسراف والتبذير , أما أبرز أدوار المناهج الدراسية فتمثلت في :  تنمي المناهج لدي الطفل حب العمل واحترام المهن عن طريق موضوعات منهجية يتعرف منها  الطفل علي المهن المختلفة , وأهمية کل مهنه للمجتمع  , واحتواء المنهج علي تدريبات تنمي الوعي الاقتصادي لدي أطفال .
وأوصت الدراسة بالعديد من التوصيات، منها: توعية القائمين علي العملية التعليمية بأهمية الاهتمام بالتربية الاقتصادية في مناهج الروضة , وتطوير مناهج الروضة بحيث تنمي وتدعم القيم الاقتصادية .
Abstract :
The aim of the research is to identify the reality of achieving economic education among kindergarten children. To achieve the aim of the research, the researcher used the descriptive method, and relied on a questionnaire applied to a sample of (405) kindergarten teachers in Dakahlia Governorate.                                                                                 
The research reached many results, including: The most prominent roles played by kindergarten teachers in achieving economic education among kindergarten children: Monitor children's economic behaviors while they are in the classroom or in the kindergarten, And developing the meanings of saving, rationalizing consumption and love of work through the various activities of children, Among the most prominent roles played by the kindergarten administration: Posting picture posters inside and outside the classroom urging you to turn off the lamps and faucets and maintain the cleanliness of the place, And making monthly trips for children to learn about different professions and businesses to instill the value of love of work and respect for different professions and appreciation of their owners, One of the most important roles of kindergarten activities in achieving economic education among kindergarten children : Diversity in activities within the kindergarten that instill in the child the trust, the forbidden and the halal, and the values of buying and selling, Establishing activities that encourage the child to practice desired economic behaviors such as rationalizing consumption and avoiding extravagance and waste, As for the most prominent roles of the school curriculum, it was represented in:  Curricula develop in the child a love of work and respect for professions through methodological topics from which the child learns about the different professions, and the importance of each profession to society, and the curriculum contains training that develops economic awareness among children.                     
 The study recommended several recommendations, including: educating those in charge of the educational process about the importance of paying attention to economic education in the kindergarten curriculum, and developing kindergarten curricula so that it develops and supports economic values.                                                                                         

الكلمات الرئيسية