متطلبات تنمية الوعي البيئي لطلاب الإعلام التربوي بکليات التربية النوعية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد واقع الدور التربوي لکليات التربية النوعية لتنمية الوعي البيئي لدي الطلاب، وإبراز أهم متطلبات دور کلية التربية النوعية فى تنمية الوعي البيئي لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي. وتحقيقاً لأهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتوصل البحث إلى العديد من النتائج، منها: أن کلية التربية النوعية بالمنصورة تؤدي دورها في تنمية الوعي البيئي لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي بدرجة متوسطة، وتمثلت أبرز معوقات دور کلية التربية النوعية فى تنمية الوعي البيئي لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي فى: ضعف الاهتمام بتنظيم الرحلات الطلابية التي تهتم بالشأن البيئي، وقصور وسائل الترويج للنشاط البيئي المقدم في الکلية، وعدم تضمين الساعات التطوعية في مجال العمل وغياب الدعم لاستخدام المنتجات صديقة البيئة داخل الکلية، بينما تمثلت أبرز المتطلبات لتفعيل هذا الدور فى: تحديث المناهج ذات الصلة بالبيئة لتضمين التشريعات والمعلومات الجديدة حول البيئة وسبل المحافظة عليها، وتحديث أوعية المعلومات البيئية المتوافرة في مکتبة الکلية باستمرار، وتبادل الخبرات البيئية مع کليات الجامعة والکليات المناظرة التي حققت تميزاً في بناء الوعي البيئي لطلابها.
Abstract:                                                                    
The study aimed to, determine the reality of the educational role of the Faculties of Specific Education to develop students' environmental awareness, Highlighting the most important requirements for the role of the Faculty of Specific Education in developing environmental awareness among students of the Educational Information Division.To achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive approach, and the research reached many results, including: The Faculty of Specific Education in Mansoura plays its role in developing environmental awareness among students of the Educational Information Division with a medium degree.The most prominent obstacles to the role of the Faculty of Specific Education in developing environmental awareness among students of the Educational Information Division were: Weak interest in organizing student trips that are concerned with environmental affairs, The lack of means of promoting environmental activity presented in the college, the failure to include volunteer hours in the field of work, and the absence of support for the use of environmentally friendly products within the college, while the most prominent requirements for activating this role were: Updating environment-related curricula to include new legislation and information about the environment and ways to preserve it, updating the environmental information vessels available in the college’s library constantly, and exchanging environmental experiences with university colleges and corresponding colleges that have achieved excellence in building environmental awareness for their students.
 

الكلمات الرئيسية