المحتوى الثقافي لنصوص کتب لغتي الجميلة في الصفوف العليا للمرحلة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يعد الکتاب المدرسي من أهم عناصر المنهج التربوي؛ إذ يمثل الکتاب المدرسي البعد التطبيقي للمناهج التربوية، لذلک فمن المهم أن يعطى أهمية کبيرة من ناحية التحديث والتطوير لمواکبة التغير الاجتماعي والثقافي داخل المجتمع. وانطلاقا من أهمية  الثقافة في المجتمع، ودورها في تشکيل أطره الاجتماعية والسياسية والاقتصادية، وانطلاقا من أهمية الکتاب المدرسي في تمثيل هذه الأبعاد الثقافية، وبخاصة في کتب تعليم اللغة العربية في منهج التعليم العام الابتدائي، جاءت هذه الدراسة التي تتناول المحتوى الثقافي في کتب لغتي الجميلة للصفوف العليا من المرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية؛ حيث تهدف هذه الدراسة إلى معرفة القيم الثقافية التي تضمنتها کتب لغتي الجميلة، ومدى تحقيقها للسياسة التربوية التعليمية في المملکة العربية السعودية، کما تهدف إلى معرفة مدى توافق المحتوى الثقافي لنصوص کتاب لغتي الجميلة مع واقع المجتمع السعودي وعناصر الهوية فيه. وتتبع هذه الدراسة منهج تحليل المحتوى الذي يستخدم في تحليل ما تحتويه الکتب من أفکار وقيم ثقافية. وقد أظهرت نتائج الدراسة تحقيق المحتوى الثقافي لکتاب لغتي الجميلة لأهداف السياسة التعليمية في المملکة العربية السعودية، وتوافقه مع واقع المجتمع السعودي.
الکلمات المفتاحية: المحتوى الثقافي، السياسة التعليمية، السياسة اللغوية.
Abstract:
The text book is one of the most important elements of the educational curriculum as it represents the applied dimension of curriculum. Therefore, it is important to pay great attention to text books  in terms of development and upgrading in order to keep abreast of the social and cultural changes in society. Proceeding from the importance of culture for society and its role in shaping its social, political and economic themes, as well as the significance the schoolbooks in representation of these cultural dimensions, especially in Arabic language text books  in primary education, this study was conducted to address the cultural content of Loghati Aljamila text book  for high grades of Primary School in Kingdom of Saudi Arabia. This study aims to discover the cultural values contained in Loghati Aljamila text book, and how far they achieve the Saudi educational policy, as well as how far cultural content of Loghati Aljamila text books  texts are in consistency with the reality of Saudi society and its identity elements. This study adopts the content analysis approach that is used to analyze cultural ideas and values contained in Loghati Aljamila Schoolbook. The outcomes of the study indicated the cultural content of Loghati Aljamila text book  realizes the objectives of educational policy in Saudi Arabia, and is in line with the reality of Saudi society.
Key Words: Cultural Content, educational policy, language policy

الكلمات الرئيسية