مصفوفة مدى وتتابع لمفاهيم الأمن الفکري لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية على ضوء رؤية 2030 ومدى اکتسابهم لها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء مصفوفة مدى وتتابع لمفاهيم الأمن الفکري اللازمة لطلاب  المرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية، مع تعرف مدى اکتسابهم لها ؛ ولتحقيق الهدف من الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، مع بناء مصفوفة المدى والتتابع، وإعداد اختبار  مفاهيم الأمن الفکري على ضوء المصفوفة المقترحة، وتم تطبيقه على عينة عشوائية طبقية بلغت (402) طالب من الصف الثالث المتوسط بمناطق مکة المکرمة، والمدينة المنورة، والرياض، وجدة، والدمام، وأسفرت نتائج الدراسة عن بناء مصفوفة المدى والتتابع المقترحة، کما أسفرت عن تحقق المستوى المطلوب في اکتساب طلاب المرحلة المتوسطة لمفاهيم الأمن الفکري، حيث  أثبتت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين المتوسط الفرضي والمتوسط الواقعي في اکتساب عينة الدراسة لمفاهيم الأمن الفکري، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين استجابات عينة الدراسة تعزى إلى المنطقة التعليمية.
الکلمات المفتاحية: مصفوفة المدى والتتابع- مفاهيم الأمن الفکري- رؤية 2030 – المرحلة المتوسطة.
Abstract
The current research aimed to develop a matrix of the scope and sequence of the intellectual security concepts and identify the level of acquisition of such concepts among the middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia. For achieving the aim of the study, the descriptive survey method and a scope and sequence matrix of the intellectual security concepts were developed. Furthermore, A tests was constructed for the intellectual security concepts in the light of the proposed matrix. The test was administered to a random stratified sample consisting of (402) third grade primary school students in the regions of Makkah Al-Mukarramah, Madinah Al Munawwarah, Riyadh, Jeddah, and Dammam. The results of the study produced the proposed scope and sequence matrix and resulted in achieving the required level of acquiring the concepts of intellectual security among the middle school students. Moreover, the results also showed that there is no statistically significant difference at (0.05) level between the hypothetical mean and the statistical one in terms of the study sample's acquisition of the concepts of intellectual security. There was a statistically significant differences at (0.05) level between the responses of the study sample attributed to the educational region.
Keywords: scope and sequence matrix - intellectual security concepts - 2030 vision - middle stage.

الكلمات الرئيسية