مناهج التعليم ودورها في تعزيز المواطنة لمواجهة التطرف

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يستهدف البحث الکشف عن أدوار مناهج التعليم في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف، وذلک وفق آراء عينة التربويين من طلاب الدراسات العليا ببعض الجامعات السعودية. وسعى البحث إلى الإجابة عن الأسئلة التالية:

ما قيم المواطنة الواجب تعزيز مناهج التعليم لها لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف؟
ما أدوار مناهج التعليم في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف؟
ما المقترحات والتوصيات التربوية لتفعيل أثر أدوار مناهج التعليم في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف؟4-المشروع المقترح لتفعيل أثر أدوار مناهج التعليم في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف؟

وللإجابة عن هذه الأسئلة، واختبار فروض البحث تم اتباع المنهج الوصفي، مروراً بالخطوات التالية: مراجعة الأدبيات لاستخلاص قائمة بأبرز قيم المواطنة، وأدوار المناهج التعزيزية لقيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف والإرهاب، وأعدت استبانة تقويمية لأدوار مناهج التعليم في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف، والتوصيات التربوية المقترحة لتفعيل أثر أدوار مناهج التعليم في تحقيق ذلکن وطبقت الاستبانة على عينة بلغ عددها (102) منهم (55) من الذکور، و(47) من الإناث، وجميعهم من طلاب الدراسات العليا بکلية الدراسات العليا التربوية في جامعة الملک عبد العزيز، وکلية التربية في جامعة جدة، وخلص البحث إلى العديد من التوصيات التربوية، ونطاق عمل مشروع مقترح لتفعيل أدوار مناهج التعليم السعودي في تعزيز قيم المواطنة لدى الشباب السعودي لمواجهة التطرف.
* الکلمات المفتاحية: مناهج التعليم-الدور-قيم المواطنة-التطرف.


Abstract
The aim of the research is to evaluate the roles of educational curricula in enhancing the citizenship values ​​of Saudi youth to confront extremism. Taking into consideration the sample was taken from current postgraduate students in the education department.
The research seeks to answer the following questions:
1 - What values ​​of citizenship should be enhanced in the educational curricula for Saudi youth to confront extremism and terrorism?
2- What are the roles of the educational curricula in enhancing the .and citizenship values ​​of the Saudi youth to confront extremism?
3. What are the educational suggestions and recommendations to activate the role of the educational curricula in enhancing the citizenship values ​​of the Saudi youth to confront extremism and terrorism?
4- What is the proposed project of educational curricula to be used for enhancing the citizenship values ​​of the Saudi youth to confront extremism?
To address these questions and to test the hypotheses, the descriptive approach was followed through using the following steps:
1. Review the literature to compile a list of the most important elements of values ​​of citizenship, and the roles of the reinforcement curriculum for the components of and citizenship values ​​of Saudi youth to confront extremism and terrorism.
2. The questionnaire was applied to a sample of (102) graduate students at King Abdulaziz University and University of Jeddah; 55 participants were males and 47 were females.
The research reached a number of results, the most prominent of which are the following:
1. Determining (30) values ​​of citizenship that the educational curricula must enhance to confront extremism and terrorism.
Three – Extrapolate (30) roles that can be carried out on the educational curricula to strengthen the components of .and citizenship values ​​of Saudi youth to confront extremism.
Based on the results, the study proposes many educational recommendations and a proposed a project to activate the roles of Saudi educational curricula in enhancing the .and citizenship values ​​of Saudi youth in order to confront extremism.
* Key words: Educational curricula- Roles - citizenship – Extremism

الكلمات الرئيسية