دور التربية الإسلامية في تمکين المرأة السعودية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التربية الإسلامية في تمکين المرأة السعودية، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الوثائقي من خلال التحليل الشامل لمحتوى ما جُمع من وثائق وسجلات ذات صلة بموضوع الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة، أن المملکة العربية السعودية کدولة اتخذت من القرآن الکريم والسنة النبوية الشريفة دستورين لها، ومنحت المرأة السعودية حقوقها بما يتوافق مع التربية الإسلامية، ومکنتها في مجتمعها بما يکفل کرامتها ويتلاءم مع طبيعتها. کما کشفت الدراسة عن وجود شواهد عديد توضح تمکين المرأة في الإسلام، وذلک جلي في القرآن الکريم والسنة النبوية الطاهرة وما يستمد منهما، وهناک مکونات عديدة لتمکين المرأة في التربية الإسلامية ومن أهمها التمکين المعرفي والتمکين النفسي والتمکين الاقتصادي والتمکين السياسي. وأشارت الدراسة إلى أن تمکين المرأة السعودية راعى التدرج في تمکينها في المجتمع، حيث اتبعت الدولة التدرج في تمکين المرأة لمعالجة الموروثات الاجتماعية التي لا تتوافق مع الشريعة الإسلامية.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات منها: رفع الوعي المجتمعي بمنهج التربية الإسلامية الذي تتبناه المملکة العربية السعودية لتمکين المرأة السعودية في مجتمعها. ربط تمکين المرأة السعودية بقصص مماثلة من الرعيل  الأول والثاني في الإسلام. وتقديم برامج تدريبية للمرأة السعودية في مجال التمکين المعرفي والنفسي والاقتصادي والسياسي من منظور التربية الإسلامية.
الکلمات المفتاحية: التربية الإسلامية، تمکين المرأة، السعودية.
Abstract:
This study aimed to identify the role of Islamic education in empowering Saudi women. This study utilized a descriptive documentary approach through a comprehensive analysis of the documents and literature collected, related to the study’s subject. The results of the study showed that the Kingdom of Saudi Arabia -a state that adopted the Qur’an and the Sunnah as two constitutions- has supported women's rights, and has empowered women in society in a manner that guarantees their dignity and is consistent with their nature. Many Qur’anic and Prophetic narrations demonstrate that the teachings of Islam empower women to be an active member of their society. There are many components of women's empowerment in Islamic education, the most important of which are presented in the current study: cognitive empowerment, psychological empowerment, economic empowerment, and political empowerment. This study showed that empowerment of Saudi women has taken a gradual empowerment approach. The state has followed a gradual process in empowering women to address social obstacles that do not comply with Islamic teachings. In light of the results of the study, a set of recommendations were presented including: raising community awareness of the Islamic education approach adopted by the Kingdom of Saudi Arabia to empower Saudi women in their society; linking Saudi women empowerment with similar stories from the first and second generations in Islam; and providing training programs for Saudi woman in the field of cognitive, psychological, economic, and political empowerment from an Islamic education viewpoint
Keywords: Islamic education, women's empowerment, Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية